Lavede helt bevidst fupindsamling til Etiopien – ingen opdagede det

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Et dokumentarfilmhold gør bod og lægger kortene på bordet i en presserundsendelse søndag.

Vi har modtaget:

Den 24. oktober lancerede vi virksomheden TrashAid Denmark, der angiveligt indsamlede husholdningsaffald i København og på Frederiksberg, for siden at blive sendt til genanvendelse i Etiopien.

I de 14 dage der er gået har vi været i kontakt med en masse mennesker, både journalister, telefonsælgere og andre, som vi bl.a. mødte, da vi lavede hvervekampagne i (storcentret) Fields. Alle har de været overmåde positive overfor TrashAid-konceptet.

Men TrashAid er fup hele vejen igennem. Der bliver ikke indsamlet husholdningsaffald til fordel for Etiopien, der findes ikke fire genanvendelses-anlæg i (hovedstaden) Addis Ababa og vi har ikke noget lager i Glostrup.

Således findes der heller ikke nogen direktør Niels Beauregard, kommunikationschef Holger Düns Dinesen, investor Matthew Padua eller ansvarlig for donor-relationer, Heidi M. Lorentzen.

Den eneste ægte person i TrashAid-universet er Amaru Moolget, der dog ikke er Head Of Operations i Etiopien, men derimod blot en god etiopisk ven, som var med på at spille rollen.

Fupnummeret TrashAid bliver del af en dokumentarfilm af instruktøren Malene Nielsen, og de sidste 14 dages “teaterstykke” har været indspilningen af centrale scener.

Malene Nielsen udtaler:

– Formålet med projektet har været at opstille et absurd scenarie, og se hvor langt vi kunne trække den. Det var langt viste det sig.

– I løbet af de 14 dage har ingen stillet spørgsmålstegn ved den grundlæggende præmis, at det skulle kunne være miljømæssigt og etisk forsvarligt at sende vores husholdningsaffald til Etiopien, lade det genanvende til lave lønninger, for derefter at sælge det igen på det europæiske marked med profit.

– Ingen, heller ikke de journalister vi har været i kontakt med, har påpeget det indlysende absurde i modellen. Dermed har tesen bag projektet båret igennem – til min store overraskelse.

– Vi var fra starten forberedte på at skulle forsvare idéen, men det har overhovedet ikke været nødvendigt. Tværtimod har folk været enormt positive.

Yderligere oplysninger hos:
instruktør Malene Nielsen (aka Heidi M. Lorentzen), tlf.: 26 21 78 58
eller den fiktive kommunikationschef for TrashAid Denmark,
Holger Düns Dinesen, tlf. 31 89 39 20 og e-mail: [email protected]
Web: www.trashaid.com