Jesper Heldgaard
Jesper Heldgaard (født 1956) er journalist og har arbejdet på Danmarks Radio og Berlingske Tidende.
Efter et par år i Lesotho for Mellemfolkeligt Samvirke blev han freelancejournalist og har i mere end 20 år skrevet om udvikling, globalisering, miljø og klima til en række aviser og magasiner og for organisationer.
Han har tilrettelagt programmer på DR TV samt skrevet og bidraget til bøger om udviklingsbistand, verdenshandel, klima og sundhed. Mest fra Afrika, men også fra Asien og Latinamerika.
Så sker det igen. Oplysning om udviklingssamarbejde kommer til debat – denne gang i forbindelse med nyheden om, at udenrigsministeriets magasin, 360°, lukker. Nogle, blandt andet overtegnede, beklager, at ministeriet, uden at sætte noget andet i stedet, lukker et magasin, der i mange år har fortalt om det danske udviklingssamarbejde. Andre, som Anders Ladekarl fra Røde Kors, hilser lukningen velkommen.
Mit ærinde er ikke at argumentere for eller imod 360°. Det er derimod at advare imod, at diskussionen også denne gang kører ud ad det sædvanlige sidespor og kommer til at handle om, hvorvidt oplysningen skal nå ud til de i forvejen interesserede eller til alle andre.
Det er den desværre godt på vej til med Anders Ladekarls udtalelser til Globalnyt.
”360° var et fint blad med gode artikler, som var interessante at læse – for menigheden. Men som jeg ser det, så handler oplysningsindsatsen om udviklingsspørgsmål ikke om at overbevise menigheden. Det handler om at komme ud over menigheden,” lyder det blandt andet fra Anders Ladekarl.
Og så er det, jeg tænker: ”Åh nej, nu er vi der igen!” Anders Ladekarl gør det med et snuptag til en modsætning at oplyse både de i forvejen interesserede og at nå ud til andre. Det er en besynderlig modsætning at sætte op. Hvorfor udelukker det ene det andet? I min verden er begge formål vigtige og ligefrem hinandens forudsætninger. Sådan er det inden for andre politikområder som sundhed og uddannelse. Og sådan er det vel også, når det handler om udviklingssamarbejde. For hvordan skal vi overhovedet nå ud til de ikke-interesserede, hvis ikke de i forvejen interesserede informeres godt og grundigt om, hvad der foregår og kan have en kvalificeret debat? Og hvordan kan vi have en kvalificeret debat, hvis ikke vi kigger de politikere, embedsfolk og organisationer, der forvalter udviklingsbistanden, i kortene?
”Overbevise menigheden”
Det er ærgerligt, at Anders Ladekarl reducerer også kritisk og konstruktiv journalistik til de i forvejen interesserede til en øvelse i at ”overbevise menigheden”; det, som andre har kaldt glasklokken, godhedsindustrien og meget andet. Ja, det er ekstremt vigtigt hele tiden at have andre og nye målgrupper for øje. Lige så vigtigt er det, som Anders Ladekarl også nævner, at gøre brug af nye mediemuligheder.
Lad os få en diskussion om det, og om hvordan vi kan nå alle målgrupper i stedet for at havne i den sædvanlige diskussion om, hvorvidt den ene målgruppe er vigtigere end den anden, og i antydninger af, at det er odiøst at ville informere de i forvejen interesserede, fordi man så er ligeglad med alle andre.