Mærsk tæt på togdrift i Østafrika

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Rederi- og oliegiganten A.P. Møller-Mærsk har sikret sig deltagelse i det endelige opløb om togdrift i Kenya og Uganda, skriver Berlingske Tidende tirsdag.

Mærsk Sealand er blandt de 2 sidste bydere på retten til at være operatør på togdriften i de østafrikanske lande, skriver lokale medier. Mærsk Sealand er del af et konsortium ledet af Rail India, mens det andet konsortium er ledet af Shelterm Corporation fra Sydafrika.

I øjeblikket varetages togdriften af de offentligt ejede Kenya Railways og Uganda Railways, men tilskyndet a voldsomme tab besluttede selskaberne sidste år på opfordring fra Verdensbanken at privatisere togdriften.

Fremover skal regeringerne eje 40 procent i et nyt selskab, mens den kommende operatør får resten. Kenya har 2.800 kilometer jernbane, mens Uganda har 3.000 kilometer.

Skinnenettet, der for det meste er smalsporet, er nedslidt, ligesom store dele af vognparken er misligholdt på grund af manglende midler og evne til vedligehold.

Danida støttede i sin tid færgedriften på Østafrikas store søer med betydelige midler, men har i lighed med de fleste andre bistandsdonorer udsultet Afrikas jernbanenet, som derfor de fleste steder er i en miserabel stand.

Det har igen lagt et enormt pres på landevejsnettet, som hurtigt slides ned af store og overlæssede lastbiler.