Medie: Elever undervises i sharia på dansk-støttede skoler i Afghanistan

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Bistanden består bl.a. i hjælp til at bygge og drive skoler, hvor både drenge og piger kan uddanne sig – noget den fundamentalistiske Taliban-bevægelse modsætter sig, skriver DR online søndag.

Men flere steder er de dansk-støttede skoler i virkeligheden under hel eller delvis kontrol af netop Taliban. Det fremgår af dokumentaren”Skoler i skudlinjen”, der vises på DR 1 mandag aften kl.20.45-21.30.  LER I 

Taliban fører tavlekridtet

På den dansk-støttede skoler Qalawona School øst for hovedstaden Kabul, er det Taliban, der dikterer undervisningen. Det fortæller skolens inspektør, Fazul Hag, til DR Dokumentars journalist.

Også på skolen Qarghan Thipa er det Taliban, der fører tavlekridtet. “De folk giver os undervisningsplanen og vi skal undervise efter deres principper”, fortæller skoleinspektør Noor Mohammed.

De to skoler ligger i regeringskontrollerede områder – men selv her har Taliban altså indflydelse. Værre er det de steder, hvor regeringen ingen kontrol har.

Danmark har støttet eller støtter 270 skoler i Afghanistan. En del af dem er det slet ikke muligt at besøge, da de nu ligger i områder, der er styret af Taliban.

FN anslår, at Taliban har kontrol med eller betydelig indflydelse på over halvdelen af Afghanistan.

Udenrigsminister: Nedslående og utilfredsstillende

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) er øverste ansvarlige for den danske bistand til Afghanistan.

Han har ikke ønsket at lade sig interviewe på TV til dokumentaren, men bidraget med skriftlige kommentarer.

“Det er naturligvis nedslående og utilfredsstillende at Taliban stadig har vind i sejlene i nogle områder i Afghanistan og dermed kan påvirke undervisningen af afghanske børn”, skriver han og fortsætter:

“Der er ikke tvivl om, at nogle af de skoler, vi har bidraget til at bygge, ikke fungerer som det var forhåbningen. Men alternativet var, at børnene i f.eks. dele af Helmand-provinsen slet ikke fik en chance for at gå i skole”.