Mobilpenge
Ny undersøgelse i fem lande i det sydlige Afrika viser, at 63 procent af befolkningen ikke er tilknyttet en bank og 52 procent benytter sig af mobilpenge gennem en agent.
20 procent af befolkningen bruger mobilpenge via deres egen mobiltelefon.
Fire ud af ti personer fra de lavere socioøkonomiske grupper i det sydlige Afrika har ikke de nødvendige forudsætninger for at åbne deres egen konto til mobilpenge.
Over halvdelen af forbrugerne i det sydlige Afrika bruger mobilpenge gennem en agent, og ca. 20 procent håndterer selv mobilpenge på en telefon.
Fire ud af ti personer fra de laveste socioøkonomiske grupper lever imidlertid ikke op til kravene for at få personlig adgang. Det kan skyldes, at de ikke har gyldig ID eller ikke ejer en mobiltelefon.
Andre kender simpelthen ikke til mulighederne, eller også synes de, at mobilpenge er unødvendigt eller indviklet.
Undersøgelsen er foretaget blandt 6.215 personer i alderen 17-59 år fra fem lande med en samlet befolkning på 150 millioner mennesker: Angola, Den Demokratiske Republik Congo, Ghana, Nigeria og Uganda.
Undersøgelsen viser, at 63 procent af de voksne i disse områder ikke har en bankkonto. Ifølge Patrik Hedlund, Seniorrådgiver hos Ericsson ConsumerLab, er kontanter den dominerende måde at betale eller modtage penge på for disse mennesker uden bankkonto. Fordi der er flere mennesker, der har en mobiltelefon end en bankkonto, repræsenterer de mobile finansielle tjenester første skridt imod finansiel inklusion.
Risiko for tyveri
Rapporten viser, at forbrugerne synes kontanter er lette at bruge, men at de også anerkender risikoen for tyveri.
Afhængige af agenter
Det er basale barrierer, der står i vejen for at lære at bruge mobilpenge.
Mange er nødt til at samarbejde med agenter for at gøre brug af mobilpenge. Rapporten viser, at 52 procent af den samlede befolkning bruger mobilpenge gennem agenter, som hjælper dem med registrering og transaktioner.
Agenter bidrager også til at skabe større selvstændighed. Af de 20 procent, der selv bruger mobilpenge på deres egen telefon, så er en ud af fire blevet motiveret af en agent til at benytte tjenesterne på egen hånd.
Læs rapporten fra Ericsson her