MS: Danske børn skal være mere globale

Laurits Holdt

Kommentar af Rikke Friis Mikkelsen, uddannelseschef i Mellemfolkeligt Samvirke

Det er fedt, at skoler og kommuner nu kan bruge ni internationale vejledere til at lade sig inspirere til at arbejde med det globale perspektiv. Men det er langt fra nok, mener uddannelseschef i Mellemfolkeligt Samvirke, Rikke Friis Mikkelsen.

Der er ingen tvivl om, at danske børn og unge skal uddannes bedre til at blive kompetente, globale medborgere, men uddannelsesinstitutionerne har manglet reelle værktøjer til at sætte globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling på skoleskemaet.

Positivt med internationale vejledere

Derfor er det meget positivt, at Undervisningsministeriet og Danida netop nu åbner for, at skoler og kommuner kan søge om et vejledningsforløb med de nye internationale vejledere.

Ideen er, at vejledningsforløbet skal inspirere skolerne og kommunerne til at arbejde målrettet med det globale perspektiv i skolen. Det skal give eleverne større viden om de muligheder og særlige udfordringer, som verdens udviklingslande står overfor.

I Mellemfolkeligt Samvirke har vi længe oplevet stor søgning fra lærere og uddannelsesinstitutioner, der efterspørger konkret viden og inspiration til at sætte globale emner på skoleskemaet på en måde, der er relevant for eleverne og for den virkelighed, de vokser op til.

Men ærligt talt er det tvivlsomt, hvor meget det reelt vil batte, at ministeriet har ansat ni internationale vejledere til at dække hele landet.

Ikke nok med en årlig emneuge

Udfordringen er jo, at det ikke er nok med en årlig emneuge om et eksotisk folkeslag langt herfra.

Globale problemstillinger skal integreres i stort set alle fag, og der er brug for, at skolen i langt højere grad formår at inspirere børn og unge til at forholde sig kritisk og aktivt til de store og komplekse globale problemstillinger, de konfronteres med gennem medierne, og som de skal kunne navigere i fremover.

Skolerne skal selvfølgelig benytte tilbuddet om vejledning, men der er brug for at man også på andre måder opprioriterer det globale medborgerskab i undervisningen. Fx gennem alternative mål for studieture, gæstelærere og innovative undervisningsforløb, som appellerer til elevernes kritiske stillingtagen til globale problemstillinger.

Kommentaren er oprindeligt bragt på Mellemfolkeligt Samvirkes netsted.