Nat og dag for danske nødhjælpsbiler

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Salg af specialbyggede terrængående køretøjer og andet udstyr til danske og internationale bistandsorganisationer førte sidste år til vidt forskellige resultater for de 2 førende danske virksomheder i branchen, skriver dagbladet Børsen mandag.

Kjaer Group, der også driver mere traditionel bilimport i en række afrikanske lande, tilskriver en del af sin store omsætningsvækst på 21 procent det store behov i Afghanistan og Irak i 2003. Omsætningen havnede på 781 mio. kr. Kjaer Group har 211 ansatte.

Det konkurrerende firma, Bukkehave, der ligesom Kjaer Group ligger i Svendborg, havde sidste år et underskud på 16 mio. kr. – nogenlunde samme beløb som året før, men den nytiltrådte direktør, Jens Terkelsen, siger, at en trimning af organisationen vil fjerne underskud på driften i 2004 (første kvartal er endt med et plus på 2,2 mio. kr. før skat).

Bukkehave nåede en omsætning på 540 mio. kr. og har 51 ansatte, ifølge Børsen.