“Uddannelse er et centralt grundlag for udvikling. Så kort kan det siges. Desværre er det ikke dét, der præger regeringens udkast til en ny udviklingspolitik”.
“Udviklingsminister Søren Pind (V) har i stedet valgt at fokusere på 6 andre områder: Vækst, beskæftigelse og frihed samt ligestilling, stabilitet og miljø. Men altså ingen uddannelse”.
Sådan hedder det indledningsvis i et høringssvar om den nye strategi til ministeren og Danida fra den lille NGO, Axis, der har specialiseret sig i bistand til Latinamerika herunder uddannelse.
På vegne af bestyrelsen i Axis, skriver Ea Helth Øgendahl videre:
Udviklingsministe-rens fokusområder er i sig selv gode pejlemærker for dansk udviklings-politik. Og under punktet ligestilling er uddannelse da også nævnt, hvilket selvfølgelig er både positivt og yderst relevant.
Men desværre er udeladelsen af uddannelse alle andre steder en fundamental fejl, da ingen af Danidas mål vil kunne nås uden en massiv satsning på netop god uddannelse:
Vækst og beskæftigelse bygger på viden. Og viden opnås gennem en god uddannelse. Med en god uddannelse øges mulighederne for at finde et arbejde og dermed bidrage til at skabe vækst og komme ud af fattigdom. Uden uddannelse, altså ingen vækst og ingen beskæftigelse.
Det samme gælder frihed, der heller ikke kommer af sig selv. Uddannelse er midlet, der skaber bevidsthed og mulighed for at gøre sin stemme gældende i samfundet samt bryde de mønstre, der holder folk i fattigdom.
Med en god uddannelse får fattige mennesker et redskab til at kunne kæmpe for deres sag i det omkringliggende samfund og gøre sig gældende som aktive samfundsborgere. Uddannelse og frihed går derfor hånd i hånd.
I Axis har vi mangeårige erfaringer med, at god uddannelse skaber grundlaget for udvikling. Vi og vores peruanske partner er eksempelvis netop nu i gang med målrettet at arbejde for uddannelse af indianske børn, så deres faglige niveau og personlige identitet styrkes, hedder det.
Uddannelsen vil sikre børnene en fremtid, hvor de kan blive aktive samfundsborgere, der på egne præmisser deltager i landets demokratiske udvikling. Uden fokus på uddannelse af disse børn ville en fremtid med vækst, beskæftigelse og frihed ikke være mulig.
Hvert af udviklingsministerens selvstændige mål er derfor dybt afhængige af, at der satses massivt på ordentlig uddannelse. Uddannelse er et mål i sig selv, men er også en væsentlig del af grundlaget for alle andre udviklingsmål: ”Uden uddannelse, ingen udvikling. Ganske enkelt”, slutter udtalelsen.
Se også www.axisngo.dk