NGOer mere optaget af sociale medier end at komme i avisen

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Har din organisation ingen strategi for, hvordan man kommer i medierne, men til gengæld tilstede på de sociale medier? Så er den gode nyhed, at den ligner mange andre danske foreninger. Det fremgår af en ny undersøgelse fra kommunikationsbureauet Aspekta. 

Den nye granskning af den “kommunikerende NGO” når også frem til, at kommercielle samarbejder er på hastig fremmarch, skriver NGO-platformen Civilsamfund i Udvikling (CISU) i sit seneste nyhedsbrev fredag.

56,9 procent af NG0erne i undersøgelsen indgik i kommercielle samarbejder i 2014, mens 58,6 pct. gerne vil samarbejde (mere) med kommercielle brands, fremgår det tillige. 

Hvert år tager Aspekta pulsen på NGO’er og deres kommunikation, og også i år har CISU og flere medlemmer deltaget, men deltagerfeltet er bredere end miljøet omkring udviklingsbistand.

I rapporten konkluderes det, at  

* Strategi og målsætning halter
* Sociale Medier er vigtigst
* Klassiske medier mister betydning
* Krise-kommunikation er ikke på dagsordenen

Dertil kommer, at de fleste NGOer mangler kommunikations-folk, selv om 80 pct. af dem har mindst én af slagsen.

Man kan hente (downloade) hele rapporten fra

http://aspekta.dk/wp-content/uploads/2015/01/Den-kommunikerende-NGO-2014-præsentation-til-uddeling.pdf 

Man må desværre selv kopiere linket, da bogstavet “æ” optræder i teksten.