NGOer til Søren Pind: Brug dog Danmarks store ekspertise indenfor uddannelse i hjælpen til u-landene

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

KOMMENTAR

Af Styregruppen for Uddannelsesnetværket – Fagligt netværk for dansk NGO-bistand til uddannelse i Syd

Udviklingsminister Søren Pind (V) kalder NGOernes kritik af hans planer om uddannelsesstøtte i udviklingslandene for usaglig (Politiken d. 4. april).

Det danske Uddannelsesnetværk og dets afrikanske storesøster, ANCEFA, – der arbejder for at få alle børn i skole inden år 2015 – kritiserer ministeren for at satse for ensidigt på at støtte uddannelse gennem Verdensbankens Fast Track Initiativ (FTI) frem for direkte gennem landene selv (Artikel i Politiken 26.marts).

”Vores opfattelse er, at Verdensban-ken er bedre til uddannelse”, udtalte ministeren ugen før. Det er der dog ikke ret mange andre, der mener.

Knap nok Verdens-banken selv, som i en ekstern evaluering, bestilt i øvrigt af Banken, får at vide at ”det er nødvendigt at FTI fokuserer mere på opbygning af uddannelsesplaner, som er ejet af landene selv og på at opnå resultater”.

Også FNs Organisation for Uddannelse, Videnskab og Kultur (UNESCO) fremhæver i sin årlige uddannelsesrapport, at godkendelse af ansøgninger og udbetaling af midler går alt for langsomt som følge af Verdensbankens omfattende procedurer og opfordrer endda til etablering af en global fond, som er uafhængig af Verdensbanken.

Men denne kritik mener ministeren altså er usaglig. Så meget for FN-rapporter!

Det er selvfølgelig positivt, at flere donorer i fremtiden ser ud til at ville øge deres bidrag til FTI, ligesom det er positivt at FTI er begyndt at leve lidt bedre op til sit navn, Fast Track, med hurtigere udbetalinger, endda under dansk formandskab.

Men det kan altså ikke skjule, at initiativet trækkes med belastende evalueringer, og at det derfor giver mening at bruge de fleste midler på vore solide bilaterale (danske) uddannelsesprogrammer. Og det hindrer os jo ikke i samtidig aktivt og kritisk at støtte FTI, så det på sigt kommer til at virke.

Heldigvis slår Søren Pind da også fast, at ”Danmark ikke vil trække sig ud af alle bilaterale uddannelsesprogrammer”, og det er jo nye positive toner, som mange børn og forældre i lande som Afghanistan og Bhutan nok vil ånde lettet op over.

De fattige ved nemlig godt, at vejen ud af arbejdsløshed og armod går gennem en ordentlig uddannelse. Og ordentlig uddannelse fremmer vi altså ikke ved bare at sende pengene videre til Verdensbanken.

For Verdensbanken er jo, når det kommer til stykket, nå ja, en bank. Den gennemfører ikke uddannelsesprogrammer.

I Danmark, derimod, har vi solid erfaring med at introducere demokratiforståelse helt fra grundskoleniveau og i at give teknisk støtte til uddannelses-myndighederne, så landene selv kan løfte befolkningerne ud af fattigdom og gøre dem til aktive økonomiske og demokratiske medborgere. 

Danske forskere, virksomheder, NGOer, brancheforeninger, fagforeninger, uddannelsesinstitutioner og højskoler har i en årrække bidraget til dette arbejde. Skulle vi ikke hellere tage en debat om, hvordan de kan fortsætte med det. På den saglige måde?

—————–
Uddannelsesnetværket består af 33 danske organisationer og har webadressen www.uddannelsesnetvaerket.dk

Kommentaren er skrevet af netværkets styregruppe, som består af: Sanne Müller (IBIS), Catherine Watson (Axis), Bo Tovby Jørgensen (Red Barnet), Jens Dolin (MFR – Maisons familiales Rurales), Pia Sonnenborg (Ghana Venskabsgrupperne), Tore Asmussen (Danmarks Lærerforening), og Eva Iversen (Koordinator).

Yderligere oplysninger hos Eva Iversen: [email protected] eller Bo Tovby Jørgensen: [email protected]

Se også
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/13-04-10/pind-afviser-kritik-af-verdensbankens-store-uddann