Fakta om Sichuan Airlines
Sichuan Airlines med base I Chengdu blev stiftet i 1986 af China Eastern, China Southern og Shandong Airlines.
Selskabet råder over 132 fly og har ca. 80 destinationer på rutekortet.
Sichuan Airlines startede som indenrigsselskab, men har siden åbnet ruter til andre lande i Asien og nu langdistanceruter til både Europa og USA.
København er selskabets tredje destination i Europa.
Ruten mellem Chengdu og København flyves med et Airbus A330-300-fly med plads til 301 passagerer.
Der er to afgange om ugen på mandage og fredage. Flyet lander i København kl. 05.45 og afgår igen kl. 13.10. Flyvetiden er ni timer og 50 minutter.
Derudover er der direkte ruter fra København til Beijing med SAS og Air China, til Shanghai med SAS og til Hongkong med Cathay Pacific og SAS.
Kilde: Københavns Lufthavne
Efter sidste års officielle dansk-kinesiske turismeår er der for alvor kommet gang i flytrafikken mellem de to lande. Den 10. december letter det kinesiske flyselskab Sichuan Airlines for første gang fra København for at flyve til millionbyen Chengdu, der er kendt som ”pandaernes hovedstad”. Ruten flyves to gange om ugen.
Det er et par måneder siden, Air China åbnede sin første rute fra Beijing til København. Den 2. maj startede Cathay Pacific flyvninger fra Hongkong til København. Nu er er Chengdu annonceret. Dermed er der i år landet fire nye ruter til Asien.
”Jeg synes, vi skal være stolte over, at det nu er lykkedes at tiltrække tre nye ruter i kølvandet på det dansk-kinesiske turismeår i 2017. Kina er et vigtigt marked for Danmark, både i forhold til handel og i forhold til turisme, hvor jeg ser et stort potentiale,” siger erhvervsminister Rasmus Jarlov.
”I dag er det en lille andel af kineserne, der rejser til Europa, men i takt med at den kinesiske middelklasse vokser, vil vi også kunne forvente mange flere kinesiske turister til Norden. Det er derfor også meget positivt, at vi nu kan tilbyde kineserne at rejse fra flere destinationer i Kina. Vores hårde arbejde med turismeåret har båret frugt,” siger Rasmus Jarlov.
I Københavns Lufthavn glæder man sig også til at tage imod endnu et kinesisk flyselskab:
”Med Sichuan Airlines bliver der for alvor lukket op for hele det sydvestlige Kina, hvor velstanden er vokset markant de seneste årtier. Der bor 14 mio. mennesker alene i metropolen Chengdu. Så vi forventer, at den nye rute vil være til stor gavn for både turismen og samhandlen,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.
Han understreger, at det dansk-kinesiske turismeår i 2017 for alvor har vist, at Danmark er en interessant destination for kinesiske rejsende.
”Men det kræver gode, direkte flyforbindelser som eksempelvis den nye til Chengdu, hvis potentialet skal indfries,” siger Thomas Woldbye.
”I Københavns Lufthavn har vi i de senere år arbejdet hårdt for at udvide antallet af interkontinentale ruter – og nu kan vi høste frugten af det arbejde. VI har i maj fået åbnet ruter med Cathay Pacific til Hongkong og med Air China til Beijing – og nu fra august med Sichuan Airlines til Chengdu,” siger han.
Den nye rute til Chengdu vil øge bidraget til dansk samfundsøkonomi ganske markant: ”Hver gang Danmark bliver bedre forbundet med nye markeder, så øges vores samhandel, og det styrker økonomien. Luftfartens bidrag til dansk BNP er stort og støt stigende, og denne rute vil estimeret øge dansk BNP med ca. 175 mio. kr. om året fremover,” siger Thomas Woldbye med henvisning til en analysemodel, som Copenhagen Economics har udarbejdet for Københavns Lufthavn.
Fra 2005 til 2015 har trafikken til og fra Københavns Lufthavn bidraget med 31 mia. kr. til Danmarks velstand.
En vigtig del af arbejdet med at skaffe nye ruter er at kunne tilbyde nye flyselskaber at markedsføre destinationen Danmark og Greater Copenhagen. Det sker gennem det privat-offentlige ruteudviklingsprogram Global Connected, der har sekretariat i Wonderful Copenhagen.
”Den nye rute til København fra Chengdu er endnu et resultat af en stærk, fælles privat-offentlig indsats på tværs af staten, kommuner, regioner og landegrænser i ruteudviklingsprogrammet Global Connected,” understreger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
”Med den erfaring, vi har opnået med det kinesiske marked gennem flere år, er vi klar til at markedsføre København – til gavn for en bred geografi – målrettet de kinesiske rejsende i Chengdu-regionen,” siger Mikkel Aarø-Hansen.
Chengdu har de sidste par tusinde år været et af Sydvestkinas kulturelle centre og var for ca. 1.000 år siden Kinas hovedstad. I dag er Chengdu med sine 14 mio. indbyggere industricentrum og trafikknudepunkt i Vestkina.
Byen er i nyere tid blevet kendt som ”pandaernes hjemby”, fordi det er her, man finder den særlige pandafarm, der også næste år står til at skulle levere pandaer til Københavns Zoologiske Have på Frederiksberg.
Og så er provinsen ikke mindst kendt for sit fremragende og godt krydrede køkken. Mange rejser til Chengdu for at spise sig igennem det berømte Sichuan-køkken, der bedst opleves I “Wide and Narrow Alleys” i Qingyang Distriktet.
Lufthavnens direktør, der tidligere har boet i Kina i adskillige år, er ikke bleg for at nævne sin favoritret fra Sichuan-køkkenet:
”Det må være retten ‘Myrer, der kravler i et træ’. Det er en godt krydret ret med stegte glasnudler og svinekød,” fortæller Thomas Woldbye.