Den tyske godstogskæmpe DB Schenker har ambitioner om at åbne for en daglig afgang med togstammer fra terminalen i Taulov i trekantsområdet til destinationer i Kina. Det vil forkorte transporttiden til 15-17 dage mod den seks til syv uger lange sørejse via Suez, skriver Berlingske lørdag.
Godstogene skal køre 11.000 kilometer tværs over det eurasiske kontinent og omlastes – eller køre med bredere boggier – gennem Rusland og de tidl. Sovjetstater på grund af den større sporvidde, men efter langvarige forhandlinger er hele ruten klar, siger DB Schenker til bladet.
I dag foregår langt det meste transport af varer til og fra Kina ad søvejen, fortrinsvis til kæmpehavnen i Shanghai.
Dansk Industri (DI) hilser initiativet velkomment. “Jeg forudser, at Kina vil blive vores største handelspartner uden for EU inden længe”, siger DIs vejleder for danske virksomheder i kæmpelandet, Anders Kjøller, til Berlingske.
Danmarks månedlige samhandel med Kina er vokset fra 753 mio. kr. i juli 1997 til 5,207 milliarder i juli 2014.
Samhandlen omfatter både import og eksport.
Som det er nu, er der tog-afgange fra Danmark til Kina hver anden uge, men ambitionen er daglige afgange både fra Høje Taastrup og Taulov.
Hvad var Silkevejen?
Se mere på http://da.wikipedia.org/wiki/Silkevejen
DB Schenker har netop udvidet sin tilstedeværelse i Afrika til Angola – se
https://www.logistics.dbschenker.dk/log-dk-dk/start/presse/nyhederoverview/7597660/Afrika-udvidelse2014-06.html