Undervisningsministeriet har ansat ni internationale vejledere, der skal give kommuner og skoler inspiration til, hvordan globale forhold kan indgå i undervisningen. Målet er at styrke danske folkeskoleelevers viden om udfordringer og muligheder i udviklingslande.
Den 1. maj 2014 startede ni nye internationale vejledere i Undervisningsministeriet. Vejlederne består blandt andet af lærere og undervisere, der har stor erfaring med at indtænke globale forhold i undervisningen.
F.eks. kan vindenergi i forskellige dele af verden indgå i et projekt på tværs af fag. Eller der kan udveksles erfaringer om globalt medborgerskab og demokrati over Skype med elever i Ghana.
Vejlederne skal sparre med landets kommuner og folkeskoler om, hvordan globale forhold kan indgå naturligt i undervisningen inden for rammerne af Fælles Mål og de øvrige nye elementer i folkeskolereformen.
De internationale vejledere er resultatet af en aftale mellem handels- og udviklingsministeren og undervisningsministeren.
Med aftalen ønsker de to ministre at styrke skoleelevernes globale udsyn og give dem mere indsigt i udviklingslandenes forhold og det internationale udviklingssamarbejde.
Fælles for de internationale vejledere er, at de alle har en global profil og enten erfaring med eller interesse for at styrke den internationale dimension i folkeskolen.
Læs mere her: http://uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2014/Maj/140501-Nye-internationale-vejledere-skal-sparre-med-folkeskolerne