En globaliseret og digital virkelighed skaber stadig nye muligheder for samarbejder, mens landegrænsernes betydning udviskes. Nyt initiativ skal få flere virksomheder til at gribe mulighederne.
Information, produkter og mennesker flytter sig hurtigere og oftere end nogensinde før på tværs af landegrænser og kontinenter. Det åbner op for helt nye måder at samarbejde på for danske virksomheder, der kan lukrere på udsyn og nye globale alliancer. Muligheder der ikke længere skal være forbeholdt de allerstørste virksomheder.
”Danske virksomheder har traditionelt lært meget af hinanden og af nære samarbejdspartnere eller vidensinstitutioner. Der er en lang og stærk tradition for at blandt andet rollen som underleverandør rækker helt ind i udviklingsafdelingerne”, siger Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond, i forbindelse med fondens nye temaindkaldelse om globale alliancer, der sætter fokus på danske virksomheders internationale relationer og samarbejder.
Lebech fortsætter: “Men som verden ser ud i dag, er muligheder og trusler langt mere påtrængende at forholde sig til. Viden og inspiration kan hentes langt fra eget hovedkontor og i dag er der rig mulighed for at få nye idéer ved at alliere sig med relevante virksomheder, forskere og innovationsmiljøer langt fra Danmark. Det skal være naturligt at tænke og agere globalt hele tiden.”
Hvordan skal det gøres?
Flere store danske virksomheder har allerede etableret formelle alliancer med globale samarbejdspartnere. Både for at hente ny viden, men også for at skabe innovationer i fællesskab og for at samarbejde om produktudvikling, salg og distribution.
”Globale alliancer kan handle om mange forskellige ting og gevinsterne kan tage sig ud på mange måder. Indtil videre har vi mest set de store virksomheder finde alliancepartnere rundt omkring i verden. Men potentialet er stort for alle virksomheder og derfor efterspørger vi nu nye initiativer, der kan hjælpe flere virksomheder på rette vej, når det handler om at styrke sig via input udefra,” siger Mads Lebech.
Med ansøgningsfrist den 5. april 2018 efterspørger Industriens Fond således projektforslag, der kan hjælpe små og mellemstore virksomheder til at skabe attraktive globale alliancer.
En vigtig konkurrenceparameter
At drive virksomhed handler om at være innovativ, konkurrencedygtig og gerne et skridt foran. Kun på den måde kan forretningen bestå.
”Det er naivt at tro, at vi er verdens bedste til det hele her i Danmark. Derfor kan det have stor værdi, hvis vores virksomheder kan dykke ned i den viden som skabes andre steder, ligesom nye globale alliancer også kan bidrage på områder som eksempelvis rekruttering eller eksport,” slutter Mads Lebech.
Med temaindkaldelsen håber Industriens Fond at kunne støtte både aktivitetsbaserede tiltag, hvor virksomheder konkret kommer til at indgå i nye alliancer, men også at bane vej for langvarige samarbejder mellem relevante organisationer over alt på kloden.
Læs mere på: www.industriensfond.dk/globalealliancer