Paven på formanende visit blandt slanger og voodoo i Benin

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Lars Zbinden Hansen
skriver fra Lomé

Når Pave Benedikt lørdag kører fra Cotonous menneskemylder og titusindevis af dødsforagtende, hvepse-lignende motorcykel-taxier og vestpå ud langs Atlanterhavskysten, vil han ved at kigge lidt til højre og venstre kunne se nogle små hvide flag, der blafrer i vinden for enden af lange afskårne grene.

Det er ”jujuerne”, traditionelle voodoo-præster, der signalerer, at de holder åbent for dem, der har lyst til og behov for at komme i forbøn hos ånderne og måske ligefrem få direkte kontakt med det spirituelle.

I programmet for Pave Benedikts besøg nummer to i Afrika er der ikke indlagt et stop mellem Benins kommercielle hovedstad og byen Ouidah cirka 40 kilometer vestpå. Men i Ouidah vil paven få syn for sagn for, at nok er katolicismen i fremmarch i Benin, men den europæiske religion er oppe mod stærke kræfter.

Byen med dens små 90.000 indbyggere er i Benin og omegn synonym med voodoo, der i 1996 ligefrem blev anerkendt som religion i landet.

30 slanger

Her vil den 84-årige pave formentligt få lov til at holde og bære en af de op til 1,5 meter lange slanger i byens hellige ”Python-tempel”, mens 29 andre slanger i templet kan kigge på det papale besøg og måske indforstået med tempelvogterne bede om et par ekstra håndører. ”Un cadeau”, si’l vous plait”.

Lidt nede i byen, ad de små og snævre gyder, i byens basilika-kirke skal Pave Benedikt underskrive den ”post-synodiske apostolske formaning”, som er det officielle og egentlige formål med besøget i det lille vestafrikanske land.

Dokumentet, ”Løftet til Afrika”, der blev til i marts 2009 efter en synode af afrikanske biskopper i Rom, udstikker pavens strategi for den katolske kirkes fremtid i Afrika.

Formaningen går på, at de afrikanske kirker i fremtiden skal tjene en ”forsoningens, retfærdighedens og fredens” ånd og fokusere på fattigdom, konflikter og korruption.

Religion til husbehov

Om det vil omvende mange i Ouidah eller langs kysten, er nok tvivlsomt, eftersom de fleste i forvejen dyrker både voodoo og kristendom, ja eller islam, sådan alt efter det aktuelle husbehov.

Altså et mix af åndelighed, der gør det svært for statistikkerne at opgøre antallet af tilhængere til den ene eller den anden religion, ikke bare i Benin, men generelt i Afrika, hvor der overalt dyrkes en eller anden form for animisme ved siden af de store verdensreligioner.

Den katolske kirke angiver selv, at 1/4 af Benins befolkning nu er katolikker, og de bliver flere hurtigt nu.

Det gik ellers lidt langsomt med at få folk til at tilslutte sig katolicismen, da de første missionærer for 150 år siden satte deres fødder i den sandede jord i landet, der dengang hed Dahomey. Men på det seneste melder flere og flere sig under pavens myndighed, hedder det.

Storm af protester

Søndag morgen holder paven stormesse på Cotonous stadium, og mon ikke han denne gang slanger sig uden om spørgsmålet om kondomer.

Under hans første besøg i Afrika i 2009, der gik til Cameroun og Angola, kom han for skade at sige, at han var modstander af kondomer som et middel til at undgå aids. Det var i stedet vigtigere at lære afholdenhed og troskab som den eneste vej til at undgå sygdommen, sagde han.

Bemærkningen blev mødt med en storm af protester fra sundhedseksperter og aktivister.

Kristendom, voodoo, begge eller ingen af delene:

Søndag letter Pave Benedikt igen fra Cotonous Cadjehoun-lufthavn, destination Rom, og efterlader sig et Benin, hvor fredag på grund af hans ankomst blev erklæret officiel fridag – hele dagen – ligesom 10. januar, ”voodoo-dag” er det – hvert år.

Journalist Lars Zbinden Hansen korresponderer til U-landsnyt.dk fra Vestafrika. Han er bosat i Lomé i Togo.