Peter Sand blir 50

Peter Sand


Foto:
Laurits Holdt

Fødselaren er chefkonsulent i Danmarks Eksportråd, der er den del af udenrigsministeriet, som løser opgaver for private virksomheder inden for eksport, innovation, internationalisering og investeringsfremme.

Han har forenet sin store interesse for at rejse og opleve nye kulturer med sit arbejde. En væsentlig del af jobbet i Eksportrådet går netop på at undersøge og øge mulighederne for danske virksomheder på de globale markeder.

Se mere om Rådet på http://um.dk/da/eksportraadet/om/organisation 

Lige siden Peter Sand blev færdig som økonom fra Aarhus Universitet i 1990 har den store verden været hans arbejdsplads og han kom efter nogle år i Daimler Benz koncernen (hvor han bl.a. havde ansvar for repræsentationerne i Asien) og nogle afstikkere herhjemme til Beijing. 

Her var han chef for ambassadens handelsafdeling. Efter fem år i Kina fortsatte turen til et andet enormt vækstmarked i Asien, nemlig Indien, hvor han var leder af handelsafdelingen på ambassaden i New Delhi fra 2007 til 2010.  

Erhvervsmiraklet i Gujarat

Her kunne Peter Sand bl.a. overvære åbningen af et dansk handelskontor i den vestlige delstat Gujarat i februar 2010.

De færreste danskere kender navnet. Men i Gujarat bor over 50 millioner mennesker. Gujarat er samtidig en af de mest erhvervsvenlige indiske delstater og en af dem med størst økonomisk vækst.

Bl.a. derfor besluttede Danmarks Eksportråd at åbne handelskontoret i Gujarats hovedby, Ahmedabad. Ideen var – og er – at vise de danske produktionsvirksomheder et alternativ til de steder, hvor danske virksomheder traditionelt har etableret sig i Indien.

“Det er formentlig de færreste danske erhvervsledere, som kender Ahmedabad,” sagde Peter Sand dengang.

“Netop fordi byen og Gujarat-staten er et nyt vækstområde i Indien, åbner det nye muligheder,” tilføjede han.

Danmarks Eksportråd er i forvejen repræsenteret med kontorer i New Delhi og i den sydlige by Bangalore. Ud over Chennai og Mumbai er det især her, at de omkring 110 danske virksomheder i Indien har valgt at åbne kontorer eller etablere fabrikker.

Konsulentfirmaet PriceWaterhouseCoopers havde i en undersøgelse udvalgt Gujarat som et at de bedste steder for mindre udenlandske virksomheder at etablere produktion.

Ifølge Sand skulle Ahmedabad ikke nødvendigvis opfattes som et alternativ til at etablere sig i de mere kendte metropoler. Danske firmaer med base i den sydlige eller østlige del af landet kan med fordel etablere et yderligere kontor i Ahmedabad, lyder opfordringen.

Politisk og administrativt anses lokalregeringen i Gujarat for at være meget erhvervsvenlig. Der er et ønske om at tiltrække både indenlandske og udenlandske investeringer.

Det blev bl.a. understreget, da den indiske bilproducent, Tata, valgte at flytte en påbegyndt bilfabrik i Kolkatta til Gujarat i 2009. Nu fremstilles “The Nano”, verdens billigste bil, her.

Modhis rolle

Den dav. politiske leder af staten, Narendra Modhi, som siden er blevet Indiens premierminister, har Singapore som forbillede, og under hans regeringstid blev der investeret kraftigt i infrastruktur. Det er eksempelvis:

En moderne lufthavn med bl.a. afgange til Singapore og Dubai. Staten har også et net af motorveje, som giver adgang til Nordindien. Gujarat har ni større havne, og Maersk Line er medejer af havnen i Pipavav.

Modsat mange andre steder i Indien er Ahmedabad og Gujarats officielle industrizoner sikret elektricitet 24 timer i døgnet. I de specielle økonomiske zoner er det også muligt at få fem års skattefrihed, hvorefter der betales halv skat i de efterfølgende fem år.

Gujarat har en stor landbrugssektor og en betydelig fødevareforarbejdning. Det er den største mælkeproducerende stat i Indien.

Staten tæller også to klynger med biotekfirmaer og bl.a. Novo Nordisks samarbejdspartner, Torrent, har hovedsæde i Ahmedabad. Her har selskabet opført en fabrik, som fylder insulin i detailemballage for det danske firma.

Andre industriklynger omfatter petrokemi, olie og gas samt tekstiler.