Filmfestivalen i Cannes sluttede den 27. maj, og selv om den egyptiske film ”Après la bataille” (Efter slaget) ikke vandt de gyldne palmer, er det film som denne, der holder ild i det arabiske oprør.
Filmens instruktør Yousry Nasrallah ser sin film som en kærlighedserklæring til den egyptiske befolkning.
”Vi har brug for film, der formidler friheden, og som kan være med til at frigøre folket fra sociale og religiøse bånd,” udtalte han til Berlingske 18. maj.
Dette til trods for at et stort flertal for nylig stemte for en grundlov på hærens og islamisternes betingelser. ”Islamisterne er imod film og kunst som sådan, men som filmkunstnere må og skal vi aldrig bøje os,” sagde instruktøren.
Dramatisk angreb giver anledning til film
“Après la bataille” tager udgangs-punkt i den del af oprøret i Cairo, hvor ryttere bevæbnet med piske stormede Tahrir-pladsen på kamel- og hesteryg. Angrebet blev filmet og lagt på YouTube, så hele verden kunne iagttage den ægte begivenhed, hvor nogle af rytterne blev trukket ned af hesten og tæsket.
Klippet kan ses her:
[video:http://www.youtube.com/watch?v=4k0_9Y1XaC8]Filmen er blandt andet optaget under Tahrir-angrebet, og den egyptiske instruktør var faktisk i gang med at lave en anden film i Cairo, da oprøret opstod. ”Men da jeg kunne se, at hverken skuespillerne eller filmholdet kunne koncentrere sig om andet end revolutionen, sadlede vi om og begyndte at forberede til denne film i stedet,” sagde han ifølge Berlingske.
Filmens historie følger Reem, en kvindelige politisk aktivist, som begynder at undersøge begivenheder fra den dag og opdager, at rytterne blev lokket med falske løfter af Mubaraks regering til at angribe demonstranterne på pladsen.
Alle rytterne stammede fra det fattigste kvarter, Naslet, der grænser op til pyramiderne, hvor de tjente til livets ophold ved at udleje deres kameler og heste til turister. Da oprørene havde kvalt turiststrømmen, lovede Mubaraks hemmelige politi rytterne at bringe turisterne tilbage; et tomt løfte der aldrig blev til noget.
Brød, frihed og menneskelig værdighed
Episoden gav til gengæld alvorlige problemer for de fattige ryttere, som vises i filmen med bl.a. en kærlighedshistorie mellem Reem og en af rytterne, og det gennemgående symbolik af den mur, rejst af Mubarak-regimet, der adskiller pyramiderne fra byen Naslet.
”Brød, Frihed og Menneskelig Værdighed” var revolutionens kampråb. ”Filmen viser forhåbentlig vanskelighederne ved at forene de tre under revolutionen,” sagde Yousry Nasrallah.
Forfilmen for ”Après la bataille” kan ses på:
[video:http://www.youtube.com/watch?v=_b0CTwQF1pw]Arabiske instruktører vil fortsat skildre begivenheder
Under Cannes-festivalen var forskellige mellemøstlige lande repræsenteret på nationale pavilloner, deriblandt Tunesien. Den tunesiske instruktør Hazem Berrabah udtalte sig omkring branchens fortsatte interesse i at dokumentere begivenheder fra det arabiske forår. ”De fleste instruktører er optaget af at skildre, hvad der er sket.”
Ifølge ham, er der både dem, der bare løber ud i gaderne med et kamera for at optage, det der foregår, samt en lille gruppe filmmagere, der reflekterer og skriver om, hvordan disse begivenheder skal fremstilles.
”Der er en fornemmelse af, at det er vigtigt at få disse ting ud nu, om volden, revolutionen, mordene – alle disse temaer – og jeg tror, der vil gå mindst fire-fem år, før vi er ovre denne periode og måske kan reflektere mere over, hvad der rent faktisk er sket,” sagde Hazem Berrabah.
Befolkningen er generelt ikke interesseret i at se film, mener han, men det er vigtigt at fortsætte.
”Men jeg håber, at vi kan skabe en ny og stærk alliance med befolkningen, at tingene kan smelte sammen så der kan skabes en ny, blomstrende kultur,” sagde den tunesiske instruktør.