Over 500 år gammel indiansk kunst og kunsthåndværk indtager nu frem til den 8. februar 2004 kunstmuseet Louisiana i Humlebæk nord for København.
“Soltemplet – præcolumbiansk kunst fra Wessel Bagge-samlingen” hedder særudstillingen. Præcolumbiansk kunst er en samlende betegnelse for kunsten i Latinamerika, før den europæiske erobring og kolonisering i 1500-tallet. Særudstillingen er gjort mulig, fordi Louisiana for et par år siden modtog en fornem gave fra kunstsamleren Niels Wessel Bagges Fond. Det er denne samling på over 400 stykker præcolumbiansk kunst, som nu er udstillet i Store Sal.
Her er belysningen dæmpet, mens 73 montrer med 470 etnografiske genstande lokker som et funklende Wunderkammer. Louisiana lå i forvejen inde med omkring 50 etnografiske genstande, men nu er beholdningen oppe på det tidobbelte.
Den fornemme donation passer lige ind i Louisianas verden, hedder det i foromtalen af særudstillingen. For Louisiana har “gennem mange år beskæftiget sig med sammenhængen mellem den moderne kunsts formsprog og fremmede kulturers æstetiske praksis”, som museumsdirektør Poul Erik Tøjner siger det i seneste nummer af Louisiana Magasin.
Den mand, som oprindeligt har samlet de mange stykker kunst og kunsthåndværk, hed Niels Wessel Bagge (1908-1990), og han var født ind i det højere borgerskab på Dronninggaard, også kaldet Næsseslottet i Holte. Faderen, August Bagge, var direktør på Gyldendal, og moderen Helga, datter af den ene af Magasins grundlæggere, Theodor Wessel.
Selv om mange traditionelle døre stod åbne for den unge Bagge, valgte han et internationalt liv med fart på som skuespiller, danser, koreograf og scenograf og blev i i øvrigt gift med og skilt fra den berømte ungarske operadiva, Gitta Alpar. Det var imidlertid som passioneret samler, han endelig for alvor realiserede sin træfsikre æstetiske sans og fornemmelse for kvalitet, forklares det i en pressemeddelelse.
Niels Wessel Bagge opbyggede gennem 3 årtier en stor privat kunstsamling efter at have slået sig ned i Californien. Han købte meget af det etnografiske gods fra en amerikansk samler og spædede selv til. Han erhvervede først og fremmest dét, han kunne lide, så samlingen er uden fast profil. Han døde i 1990 i en mindre lejlighed i Los Angeles – omgivet af sine elskede indianske fangster.
Louisiana fik gaven, fordi Niels Wessel Bagges Fond gerne ville have, at samlingen blev synlig for publikum. Derfor er det meningen, at Louisiana efter særudstillingen i Store Sal finder en permanent plads og viser en koncentreret del af samlingen.
“Soltemplet – Præcolumbiansk kunst fra Wessel Bagge-samlingen”. Tilrettelagt af Kirsten Degel, udstillingsarkitekt Anne Schnettler Kristensen. Louisiana. Alle dage 10-17, onsdag dog 10-22. Fra 12. november 2003 til 8. februar 2004. Katalogbog, “Niels Wessel Bagge og hans samling”, med tekst af Hanne Pedersen.
Forfatteren Ib Michael taler under overskriften “Det rygende spejl” den 19. november kl. 19.30 på Louisiana. Se mere under denne dato i rubrikken Dansk kalender ude i menuen til venstre.