State of Green direktør blir 60

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Direktør for markedsførings-initiativet State of Green, journalist og cand.ling.merc. Finn Mortensen, København, fylder 60 søndag d. 22. februar 2015. 

Fødselaren var først direktør for Klimakonsortiet, som skulle synliggøre de aktiviteter, der sattes i gang op til og under det herostratisk berømte klimatopmøde i december 2009 i København. 

Senere overgik han som direktør for Klimakonsortiets afløser, State of Green, med sæde i Industriens Hus i Københavns centrum.

State of Green er Danmarks officielle grønne brand og markedsfører Danmark og danske løsninger globalt inden for energi, klima og miljø. Bag State of Green står staten, Dansk Industri (DI), Landbrug & Fødevarer, Dansk Energi og Vindmølleindustrien. Kronprins Frederik er protektor. 

Via et udstillings- og besøgscenter “House of Green” i København bistår State of Green hvert år omkring 1.500 kommercielle og politiske beslutningstagere under deres besøg i Danmark og præsenterer danske løsninger på verdens klima- og miljøproblemer.

Finn Mortensen, der trådte sine barnesko i Herning, tog en erhvervssproglig uddannelse i engelsk og fransk på Handelshøjskolen i Århus i 1983, men gik over i journalistikken. Han var således redaktionschef og erhvervsredaktør på Berlingske frem til 2008. 

Han har også været finansjournalist på dagbladet Børsen og arbejdede i ti år som politisk-økonomisk rådgiver på Den amerikanske Ambassade i København. 

Privat er Finn Mortensen gift med kommunikationsrådgiver Vibe Søgaard. Parret har tre børn i alderen 18 til 15.