Per Stig i offensiv handelspolitik

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Ny tresporet handelspolitik og tættere samarbejde med erhvervslivet. Det er hovedelementerne i den nye handelspolitik, som VK-regeringen lige nu arbejder på. Det løftede udenrigsminister Per Stig Møller (K) fredag sløret for på Dansk Eksportdag i Odense, skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

Per Stig Møller:

– Regeringen har besluttet at udarbejde en ny offensiv handelspolitisk strategi med 3 spor: Et multilateralt, et bilateralt/regionalt og et virksomhedsrelateret spor. Det multilaterale spor i WTO vil også fremover være regeringens førsteprioritet og bedst for os alle sammen til at skabe faste handelspolitiske rammer om globaliseringen.

– Men når det spor er midlertidigt blokeret, må vi videre ad andre veje. Globaliseringen venter jo ikke på nogen – så overtager Indien og Kina bare, sagde udenrigsministeren til omkring 150 fremmødte erhvervsfolk på Dansk Eksportdag i Odense.

– Den offensive handelspolitiske strategi vil derfor med udgangspunkt i danske interesser kortlægge, hvilke lande det vil være særlig interessant at EU søger at opnå bilaterale eller regionale handelsaftaler med – og hvilke sektorer der i den forbindelse skal prioriteres højest, sagde Per Stig Møller.

En del af regeringens nye handelspolitiske strategi er desuden at komme med bud på, hvordan de handelsbarrierer, som danske virksomheder møder på særligt vækstmarkederne, kan mindskes eller måske endda helt fjernes.

Det skal ske gennem en styrket dialog mellem virksomhederne og regeringen i de kommende måneder. Og udenrigsministeren ser frem til et tættere samarbejde med danske eksportvirksomheder.

– Jeg håber, at dansk erhvervsliv vil bidrage til at gøre strategien så skarp som mulig, sagde Per Stig Møller.

Danmarks Eksportråd, som er en del af Udenrigsministeriet, er allerede opmærksom på at hjælpe danske virksomheder, der støder ind i problemer på eksportmarkederne.

Tidligere på året lancerede Danmarks Eksportråd den såkaldte markedsåbner. Her kan virksomheder på eksportrådets hjemmeside indrapportere de problemer, de måtte møde i udlandet, og efterfølgende få hjælp af Danmarks Eksportråd til at finde en løsning.

Yderligere oplysninger hos pressemedarbejder Martin Axelsen, e-mail [email protected], tlf. 33 92 08 01/ Mobil 28 44 72 06.

Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet bistår danske virksomheder med eksport og internationalisering samt udenlandske virksomheder, der overvejer at etablere sig i Danmark. Danmarks Eksportråd har over 85 kontorer i 61 lande. Læs mere på www.eksportraadet.dk eller www.investindk.com