“Alang Beach – Skibets sidste havn”. Sådan lyder overskriften på en stor fotoudstilling på Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg slot, der løber frem til den 7. marts 2010.
Ca. halvdelen af verdens store handels- og passagerskibe ender deres tilværelse på Alang Beach i Indiens vestligste delstat, Gujarat, ud mod Pakistan.
2 folk fra genbrugsfirmaet MidShipCentury havde i årene 2004-2008 deres gang på stranden og dokumenterede de mange ophugninger med deres medbragte kameraer. Handels- og Søfartsmuseet viser nu disse billeder, der kaster et æstetisk blik på arbejdsforhold og skibsskæbner.
Der er ansat omkring 40.000 arbejdere på de over 100 ophugningspladser/småværfter, medens andre 200.000 er økonomisk afhængige af de aktiviteter, der foregår på stedet.
Store supertankere, bilfærger, container-skibe og flere af de sidste majestætiske oceangående passagerlinere er i årenes løb bragt helt ind til kysten under højvande, for så snart vandet trækker sig tilbage at blive invaderet af en hær af arbejdere, der fjerner alt umiddelbart anvendeligt, hvorefter resten afsættes hos skrothandlere. Udover arbejdspladserne indvindes tusinder af tons stål og andre materialer.
Arbejdstiden er lang, gerne omkring 12 timer dagligt, men lønnen på omkring 2 US dollar (godt 10 kr.) om dagen, er en af de højeste blandt ufaglærte arbejdere i Indien.
På trods af det har arbejdsforholdene på Alang Beach fuldt berettiget været udsat for kritik, hvad angår håndteringen af arbejdet med asbest, bly, kviksølv og andre farlige stoffer.
Både Indien og det internationale samfund, med de maritime organisationer og EU i spidsen, har dog inden for de seneste år taget initiativer til at beskytte både mennesker og miljø. Søfarten er international og udfordringerne skal tages op internationalt.
Benyt chancen for at få indblik i en interessant og ukendt maritim verden!, skriver museet i indbydelsen til at se udstillingen.
“KONGEN”S SAGA – EN TRIST FÆRGEHISTORIE
Den vel smukkeste Storebæltsfærge, der nogensinde er bygget, “Kong Frederik IX”, endte sine dage på Alang Beach i stedet for at blive bevaret som et stykke unikt dansk færge- og trafikhistorie.
Men det engang så stolte skib er alligevel med på særudstillingen – nemlig i form af de absolut sidste rester af dets inventar.
Websitet fyrskib.dk skriver herom (med tilføjelser fra u-landsnyt):
Det er lykkedes Handels- og Søfartsmuseet at hjemkøbe 6 stole med armlæn fra spisesalonen på “Kong Frederik IX” foruden 2 øreklaplænestole af den type, der stod i skibets saloner og kongesalonen.
Det er sket via firmaet MidShipCentury i Los Angeles, der lever af at opkøbe inventar fra passagerskibe, som er sendt til ophugning på Alang Beach.
Det meste af inventaret fra “Kongen” var taget ud og solgt, inden skibet forlod Danmark for sidste gang. Nogle få møbler var dog stadig ombord, og det er 8 stykker af dem, der nu er hjemkøbt. Møblerne har dermed taget hele turen fra Helsingør, hvor skibet blev bygget i 1954, til Alang Beach, og derfra til Los Angeles, hvorfra de så er købt hjem til Handels- og Søfartsmuseet i den historiske sundby.
“Kong Frederik IX” har både i sin aktive tjeneste og især efterfølgende haft en omskiftelig tilværelse. Her følger en kort gennemgang af skibets sidste tid efter at det i mange år først havde sejlet på Storebælt, siden været indsat som reservefærge på overfarten til Tyskland og til sidst besejlede en særlig “partyrute” mellem Korsør og Kiel.
Efter forhandling mellem Scandlines og Danmarks Færgemuseum blev færgen 11. marts 1997 overdraget vederlagsfrit til museet og lagt op i Nyborg, hvor den bl.a. dannede ramme om byens sommer-revy med tilhørende spisning. I 2001 gik Dansk Færgemuseum imidlertid konkurs og det store skib blev sat til salg.
Der var politiske bestræbelser på at erhverve det, og dav. kulturminister Brian Mikkelsen (K), lovede penge til købet, såfremt nogen ville sikre skibets (bekostelige) renovering og fremtidige vedligeholdelse. Det var der ingen, der ville.
Oktober 2002 blev færgen solgt til en kinesisk forretningsmand. Salgsprisen var 900.000 kr., selv om skrotværdien kun lå omkring 500.000 kr. Formålet med købet var, ifølge køber, at færgen skulle indsættes i passagersejlads langs Kinas kyster, men i maritime kredse begyndte man at frygte, at formålet var salg til skrotpladserne i Indien som f.eks. Alang Beach.
Planerne om at indsætte færgen i passagerfart langs kysten af Kina blev ikke til noget, og i stedet blev færgen solgt til et selskab, RIB Invest Ltd. på Cypern, der solgte skibet til en investorgruppe, som kaldte sig MF Kong Frederik IX A/S.
Da RIB Invest Ltd. overtog skibet, frameldte de det i det danske skibsregister, men tilmeldte det ikke registret på Cypern. Da det danske register kun må optage ”second-hand” skibe, der kommer fra et andet register, kunne færgen efter salget til Kong Frederik IX A/S, derfor ikke komme tilbage til det danske skibsregister, og færgen var dermed i praksis gjort statsløs.
Årsskiftet 2004-05 blev færgen så igen solgt. Denne gang til et indisk selskab, der angiveligt ville bruge den i passagerfart langs kysten af De forende arabiske Emirater.
I marts 2005 afgik færgen så med tilladelse fra Korsør Kommune fra Halsskov færgehavn mod, officielt Piræus, men da man nærmede sig den græske havneby, blev kursen lagt om og færgen stod ned gennem Suez Kanalen og videre over det Indiske Ocean mod Alang Beach og de indiske ophugningsværfter.
Fra Danmark prøvede dav. miljøminister Connie Hedegård (K), efter at pressen havde taget sagen op, med et brev til den indiske miljøminister at få ophugningen af færgen stoppet.
Der var, ifølge de oplysninger man havde i Danmark, en del farlige stoffer og metaller bl.a. asbest ombord i skibet. På baggrund af Basel konventionen af 1992, der forbyder eksport af farligt miljøaffald til bl.a. lande som Indien, var det derfor ulovligt for Danmark at tillade skibet, der ganske vist ikke var dansk ejet, at forlade en dansk havn som Halsskov Færgehavn.
Fra Indien svarede miljøministeriet dog, at man “ikke kunne finde nogen farlige stoffer ombord i færgen”, og i sommeren 2005 blev “Frederik IX”, nu under navnet “Ricky”, hugget op.
Hvis man vil læse den fulde grausame Geschichte kan man købe bogen “Kongen – fra Østersøfærge til Skrotskandale”, skrevet af færgehistorikeren Mogens Nørgaard Olesen og udgivet på forlaget Nautilus. Den koster 495 kr., er på 360 sider, rigt ill. i s/h og farve. Format A4, stift bind og har ISBN
87-90924-31-7
I Forlagets resumé og beskrivelse hedder det:
“Motorfærgen Kong Frederik IX var det fornemste, dansk skibsbygningskunst kunne præstere, og da færgen en grå decemberdag i 1954 blev sat i drift, var det Statsbanernes absolutte flagskib.
50 år senere blev færgen midtpunkt i et drama, hvor en gruppe danske forretningsfolk solgte færgen til indiske skrotspekulanter – og hvor det viste sig, at en skrotning, hvor asbest og spildolie flød direkte ud i Det Indiske Ocean, i virkeligheden var mest bekvem for dansk kultur- og miljøpolitik.
Denne bog fortæller færgens spændende historie. Bogen beretter også, hvordan det trods en stor indsats ikke lykkedes at bevare en klassisk Statsbanefærge, og hvordan en væsentlig del af dansk kultur og identitet dermed gik tabt for altid”.
Se også www.forlagetnautilus.dk og
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/kongen.htm
Praktiske oplysninger omkring særudstillingen:
Handels- og Søfartsmuseets åbningstider resten af året
01.10 – 31.10 tirsdag – søndag 11.00 – 16.00
01.11 – 31.12 tirsdag – søndag 11.00 – 15.00
Efterårsferie 10.10 – 18.10 alle dage 11.00 – 16.00
Adventsweekender lørdag-søndag 11.00 – 16.00
Juleaftensdag 24.12 lukket
1. juledag 25.12 lukket
28.12 mandag 11.00 – 15.00
Bestilling af omvisninger eller skoletjenesteforløb kan ske på tlf. 49 28 02 02 eller e-mail [email protected]
Billetpriser
Handels- og Søfartsmuseet 50 kr. Alle under 18 år gratis adgang
Fællesbillet til museet og Kronborg 90 kr.
Fællesbillet til museet og Kronborg Børn 6-14 år 25 kr.
Fællesbillet til museet og Kronborg Børn 15-18 år 65 kr.