Det britiske svar på Danida, DFID – UK Department for International Development, har lanceret årets udgave af kampagnen UK Aid Match.
Det går ud på, at for hvert pund der fra september i år til udgangen af marts 2018 bliver doneret til udvalgt humanitære eller udviklingsrelaterede indsamlinger, vil DFID lægge et pund oveni.
20 organisationer deltager
Der er blevet udvalgt godt 20 organisationer, som beskæftiger sig med udviklingsbistand og humanitært arbejde, til at deltage i kampagnen og de har hver en konkret indsats, som de samler ind til via UK Aid Match.
Syv af organisationerne har lanceret deres indsamlinger og i tiden frem til marts 2018 vil de resterende indsamlinger blive lanceret og inddraget i kampagnen.
Midlerne til kampagnen kommer fra landets udviklingsbudget og der er afsat fem millioner pund af til hver af indsamlingerne, hvilket svarer til 40 millioner kroner. Så med godt 20 deltagende organisationer er der i yderste tilfælde 800 millioner kroner på højkant.
Skal engagere offentligheden
Et af målene med UK Aid Match er at engagere det britiske offentlighed i udviklingsbistanden og samtidig give et boost til de organisationer, der bedst formår at sælge deres budskab, skriver DFID.
Indtil videre er følgende organisationer med i 2017-udgaven af UK Aid Match
- Action Against Hunger
- World Child Cancer
- Concern Worldwide
- Hope and Homes for Children
- Mines Advisory Group (MAG)
- Hope for Children
- Build Africa
Organisationer, der er baseret i Storbritannien, kan ansøge om at komme med i kampagnen. Blandt kravene til organisationerne er, at de skal forsøge at indsamle mindst 100.000 pund, hvilket svarer til knap 800.000 kroner.
UK Aid Match blev lanceret i 2013 og har støttet 59 indsamlinger. Omkring 3,6 millioner britter har doneret til indsamlingerne og det har givet 120 millioner pund til de 42 organisationer, der har deltaget, oplyser DFID på sit websted.