Kommunikationsudstyr udviklet af to studerende fra Aalborg Universitet kan hjælpe nødhjælpsorganisationer ved store naturkatastrofer. De to har udført feltstudier i Filippinerne og har fået input fra Røde Kors.
Når naturkatastrofer rammer, går al kommunikation ofte ned, da master vælter, og der hverken er adgang til signal eller strøm.
Men netop kommunikation er altafgørende for, at den rette hjælp når frem. Ida Stougaard Andersen og Pernille Skjødt har i deres afgangsprojekt på Industrielt Design udviklet kommunikationsenheden “Reachi”, der via såkaldt mesh-teknologi kan fungere som kommunikations- og indrapporteringskanal, efter at en katastrofe har hærget.
Katastrofesikker og brugervenlig
Enheden er specialdesignet til at overleve naturkatastrofer, hvor den kan blive udsat for stød og vand. Desuden er der fokuseret på meget enkel betjening, da brugerne vil være under pres i en katastrofesituation.
”Vi har præsenteret resultatet for Dansk Røde Kors, der har vist stor interesse. De er interesserede i at indgå i et EU-projekt sammen med os og Alexandra Instituttet i Aarhus, der har stået for udviklingen af teknologien. I efteråret planlægger vi endnu en rejse til Filippinerne sammen med Dansk Røde Kors, hvor vi vil præsentere projektet for Filippinsk Røde Kors og få deres input,” fortæller Pernille Skjødt.
Ida Stougaard Andersen og Pernille Skjødt (Foto: Aalborg Universitet)
De to nyuddannede ingeniører arbejder også på at etablere egen virksomhed og søge midler hjem, så projektet kan realiseres.
Hvis Reachi-enheden viser sit værd ved de indledende tests i Filippinerne, er planen at udbrede konceptet til andre katastrofeplagede lande som Nepal og Bangladesh.
Skærmbilleder fra Reachi-enheden og enheden til høje (Foto: Aalborg Universitet)
I supertyfonens skygge
Dansk Røde Kors har fungeret som sparringspartner gennem hele specialeprojektet og leveret ekspertviden om katastrofehåndtering.
Det er blevet suppleret af de to studerendes egne førstehåndsindtryk af en katastrofe. Supertyfonen Haiyan ramte Filippinerne i de tidlige morgentimer den 8. november 2013, og da Ida Stougaard Andersen og Pernille Skjødt rejste til de hårdest ramte områder i februar, var den internationale operation stadig i fuld gang.
Interviews med Røde Kors-ansatte, frivillige hjælpere og ofre gav indblik i, hvordan mesh-teknologien kan bruges.
”Vi tog turen til Filippinerne for selv at se og opleve konsekvenserne af en katastrofe. For at et nyt produkt reelt kan gøre gavn i en katastrofekontekst, skal det designes med forståelse for brugeren, kulturen og de allerede eksisterende overlevelsesmekanismer,” forklarer Ida Stougaard Andersen.
Obligatorisk udstyr
Filippinerne blev ramt af over 30 naturkatastrofer alene i 2013. Det Filippinske Røde Kors har formået at etablere et stærkt netværk af 1,8 millioner frivillige i lokalsamfundet, som alle er trænet i katastrofehåndtering.
Reachi er designet som en personbåret enhed og skal indgå som en obligatorisk del af de frivilliges udrustning. Det vil hjælpe Filippinsk Røde Kors med at skabe et altafgørende overblik over katastrofer og optimere nødhjælpsarbejdet.
”Det, de mangler i dag, er et alternativt kommunikationssystem, der gør det muligt for de frivillige at rapportere, og samtidig gør det muligt for Filippinsk Røde Kors at mobilisere deres trænede frivillige. I dag må de rejse lange distancer for at få eller give de livsvigtige informationer videre,” siger Ida Stougaard Andersen.
Enheden er udviklet i samarbejde med bl.a. opfinder Jack Fridthjof, CEO Ulrik Merrild fra Triion ApS, Senior IT Solution Architect Jan Neerbek fra Alexandra Instituttet samt Dansk Røde Kors.
Fakta
“Reachi” er baseret på såkaldt mesh-teknologi, som kommunikerer via andre mesh-enheder uafhængigt af master. Ved at udnytte mesh-teknologien kan Reachi fungere som ”the missing link” mellem det store korps af frivillige hjælpere og Filippinsk Røde Kors.
Mesh-netværket og de tætplacerede frivillige vil tilsammen udgøre et stabilt kommunikationsnetværk, hvor data rejser fra frivillig til frivillig og frem til en central. Det vil sikre, at de frivillige altid har mulighed for at rapportere ind om katastrofen.
Alle data er baseret på prædefinerede beskeder for at forenkle kommunikationen og dataoversættelsen mest muligt, og alle data kan automatisk oversættes til visuelle kort.
Reachi er designet til at blive distribueret forud for katastrofer og være en del af de frivilliges oplæring og uniform. Enheden er specielt designet til at overleve naturkatastrofer.
Kontakt
Industriel designer Ida Stougaard Andersen, tlf. 5120 0429. Ida kommer fra Aarhus.
Industriel designer Pernille Skjødt, tlf. 2298 4527. Pernille kommer fra Randers.
Senior IT Solutions Architect Jan Neerbek, Software Infrastructure Lab, Alexandra Instituttet A/S, tlf. 6178 4292.