Tale til vinderen af årets store u-landspris for journalister

Forfatter billede

Af Thomas Ravn-Pedersen (formand for Timbuktu Fonden)

Det er i år femte gang, at Timbuktu Prisen uddeles – og første år, at det ikke er en journalist eller fotograf, der modtager den. I år går prisen til en cand.comm. og filmproducer!

Timbuktu Prisen er tidligere gået til journalisterne Tom Heinemann og Thomas Aue Sobol og fotografen Jørn Stjerneklar – og sidste år til to gravende journalister og en fotograf fra Berlingske: Eva Jung, Jette Aagaard og Mads Nissen. 

I år går prisen til dokumentaristen Signe Byrge Sørensen – se også http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/12-06-14/innovativ-filmproducer-f-r-rets-timbuktu-pris

Prisen er en af Danmarks største journalistpriser – indstiftet som følge af journalist og forfatter Jørgen Harboes fornemme donation for seks år siden, der blev til Timbuktu Fonden.

Signe Byrge Sørensen er indstillet til årets Timbuktu-pris, fordi hun de sidste 16 år som filmproducer har vist dygtighed, ihærdighed og engagement i at udvikle dokumentarfilmens rolle og placering i dansk u-landsoplysning.

21 film siden 2001

Signes ’filmografi’ hos Det Danske Filminstitut er lang – alene her er 21 film omtalt siden 2001 – med mange sigende titler: Den perfekte muslim, Fodbold er Gud og Klovn for Livet – men den som for alvor gjorde Signe kendt, er selvfølgelig ”The Act of Killing”.

De sidste fem år har Signe været direktør for produktionsselskabet ”Final Cut for Real”, der ligger i hyggelige lokaler tæt ved Langelinie.

Om firmaets mission siger de selv, at det handler om at være nysgerrig, modig og satse på instruktører med kunstneriske ambitioner. Og så gør det ikke noget, at filmene også rumme lidt humor.

Da Signe i marts i år var i Hollywood som Oscar-nomineret for bedste dokumentarfilm havde du en meget rammende betragtning om din kjole og dit firma i din dagbog i Politiken:

Jeg har fået en meget smuk sort kjole fra et lille dansk designfirma, der hedder Muuse. 

De er specialiseret i at hjælpe internationale talenter indenfor mode i gang, når de kommer ud af designskolerne rundt om i Europa. På mange måder minder de om os på Final Cut for Real. De arbejder også internationalt og fokuserer på talentudvikling, bare inden for at andet område. 

Tålmodig og udholdende

Jeg husker selv samarbejdet med Signe i det gamle Faglige Forum for U-landsoplysning, hvor Signe arbejde hos SPOR Media og Zebra – og hvor hun i flere år var AV-rådgiver, som det hed dengang. – og fik styr på versioneringen af en spændende film om apartheid for Folkekirkens Nødhjælp.

Signe har stået bag produktioner i Sydafrika, Zimbabwe, Senegal, Thailand og Argentina, og så har hun de sidste fem-seks år været den tålmodige og udholdende producent bag filmen ”The Act of Killing”, som har vundet flere end 20 internationale filmpriser og med sin nyskabende form bragt en ellers skjult tragedie i Indonesien frem i lyset. 

“The Act of Killing” er i høj grad instruktøren Joshua Oppenheimers fortjeneste, men det er Signe Byrge Sørensen, der har sikret opbakning, økonomi, produktionstilrettelægning og løbende sparring gennem de mange år, produktionen varede.

Sej og imponerende

Signe Byrge Sørensen er født og opvokset i ’Udkantsdanmark’. Nærmere betegnet Maribo, hvor interessen for at lave film for alvor blev tændt, da hun gik på Maribo Gymnasium. I de tre år på gymnasiet gik hun på en særlig data-medie-forsøgslinje, hvor eleverne arbejdede med kunst, samfund og dansk.

Og måske det er her med en opvækst i udkanten også lagde sporene for dine mange mange spændende film i udkanten af verden?

Det blev et forsøg på at ramme ind, hvor sej og imponerende karriere du har haft, og hvorfor du også er en særdeles værdig modtager af Timbuktu Prisen.

Men Timbuktu Prisen er først og fremmest fremadrettet. Derfor også et par ord om din kommende produktion, som Timbuktu-prisen vil komme til at medfinansiere og som er medvirkende til at vores jury også valgte Signe.

Dystre Syrien

Filmen handler om Syrien og produceres efter idé fra International Media Support sammen med syriske filmfolk, der er flygtet til Frankrig. 

Juryen fæstner sig ved, at der i filmen også lægges op til en relevant medievinkel og et nuanceret menneskeligt perspektiv på den forfærdelige konflikt i Syrien, som bør have mere opmærksomhed. 

Juryen fremhæver netop, at filmen også bliver et forsøg på at komme med en kritisk analyse af mediernes rolle i revolutionen, både de syriske medier, de mellemøstlige medier, de vestlige medier og de internationale medier.

Af de fem hovedpersoner er der i dag kun tre tilbage. En blev skudt af en snigskytte foran sin hoveddør, en anden blev under en reportage for Al Jazeera.

Og så er Signe for resten lige vendt tilbage fra Jordan, hvor der er filmet til en af de medvirkendes bryllup i Amman. 

Produktionen vil tidligst være færdig næste sommer  og kunne lanceres på internationale festivaler i efteråret /vinteren 2015-16. 

“Oplagt og super fortjent”

Timbuktu Fonden har til opgave både at støtte kritisk u-landsjournalistik og u-landsoplysning, og juryen og jeg synes du, Signe, kobler disse to elementer meget meget flot – og derfor er du en oplagt og super fortjent vinder af Timbuktu-prisen i år.

Det var tidligere forlagschef og oplysningschef i MS, Niels Elbæk, der indstillede dig.

Han var imponeret over, hvordan du formåede at producere et nyskabende udviklingsjournalistisk produkt, der oven i købet var i stand til at vinde et hav af priser og at få en ellers skjult tragedie frem i lyset.

Juryen fæstnede sig også ved din udholdenhed og fine eksperimenteren. 

Her følger så noget stort – en pris på 100.000 kr. – en hædersbevisning – til modtagerne af Årets Timbuktu Pris – og prisen for kritisk u-landsjournalistik 2014: 

Held og lykke med Syriens projektet og et kæmpe tillykke til SIGNE BYRGE SØRENSEN