Tørnæs glad for etisk handel

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Udviklingsministerens tale på debatmøde om etisk handel, Børsen, 10. marts 2009.

Af Ulla Tørnæs (V)

Jeg er glad for at få lov til at bidrage til debatten om etisk handel og om virksomheders samfundsansvar i bredere forstand.

Det er blevet ”trendy” at være socialt ansvarlig. Men modsat andre trends, der kommer og går, er det min klare overbevisning, at ansvarlig opførsel, når man driver forretning, ikke er en døgnflue.

Fokus på virksomheders etik er kommet for at blive. For i sidste ende krakelerer varernes kvalitet og virksomhedens omdømme, når etikken svigter.

Tilgang til etisk handel

Etisk handel er et vigtigt, men et til tider komplekst emne, som kan være vanskeligt at håndtere. Særligt vanskeligt kan det opleves for dem af jer, der samarbejder og handler med virksomheder fra udviklingslandene.

I disse lande er nationale myndigheders kapacitet stadig begrænset, og lovgivningen håndhæves ikke altid. Det er derfor også her, at I som virksomheder og organisationer må gøre en ekstra indsats, når I gerne vil opretholde etikken.

I debatten om virksomheders etik og samfundsansvar er fokus ofte rettet mod arbejdstagerrettigheder og miljøhensyn. Og det er også centralt. Jeg mener dog, at det er vigtigt med en bredere tilgang til etisk handel, hvor emner som klima, diskrimination, antikorruption og menneskerettigheder også inddrages.

Bekæmpelse af korruption er eksempelvis afgørende for bæredygtig udvikling. Og fordi Danmark gang på gang kommer ud som et af verdens mindst korrupte lande, har danske virksomheder et godt udgangspunkt for at imødegå korruption.

Når vi taler om etisk handel og virksomheders samfundsansvar, må vi huske på, at der er tale om en proces. De dilemmaer virksomhederne møder i udviklingslandene, er ikke uforanderlige. Og det er de krav, vi forbrugere stiller til virksomhederne, heller ikke.

Virksomheder kan derfor med fordel tænke innovativt og strategisk. Både når det gælder indsatsområder inden for ansvarlig virksomhedsdrift og når det gælder partnerskabskonstellationer.

Partnerskaber med aktører som normalt ikke er de mest oplagte, kan for den enkelte virksomhed bidrage til konstruktive løsninger på de udfordringer den står overfor.

At indgå et innovativt partnerskab med lokale organisationer, offentlige aktører og sågar konkurrenter kan ligefrem bidrage positivt til virksomhedens konkurrenceevne og indtjening. Fordelen ved denne tilgang er, at alle parter bidrager med forskellige kompetencer, viden og netværk.

I udlandet er Danmark ikke blot kendt for design, kvalitet og højteknologi. Danmark er også kendt for at være en ansvarlig nation, og vi har opnået en markant international position inden for bæredygtig virksomhedsdrift.

Jeg tror, at en bred forståelse af etisk handel samt innovative partnerskaber er afgørende for, at Danmark også i fremtiden kan sikre denne internationale position. Det er regeringens klare mål at denne styrkeposition udvikles og udnyttes.

Regeringens handlingsplan for samfundsansvar

Det er først og fremmest u-landenes selv, der er ansvarlige for egen udvikling. De skal sikre lovgivning, sætte standarder, tiltræde internationale konventioner for miljø, for arbejdsmiljø, for arbejdstagerrettigheder og for menneskerettigheder.

Men i de mest udsatte udviklingslande er udfordringerne så store, at de enkelte samfund ikke kan bære dem alene – selvom de har viljen til udvikling.

Som et af verdens rigeste lande er det kun rimeligt, at Danmark såvel som private virksomheder og organisationer bidrager til, at de samme spilleregler gælder, uanset om vi opererer inden for egne grænser eller på fjerne markeder. I en globaliseret verden har vi alle en del af ansvaret.

For at understøtte dette ansvar lancerede regeringen i maj sidste år en handlingsplan for virksomheders samfundsansvar. Med handlingsplanen ønsker vi at styrke og støtte danske virksomheders fortsatte arbejde med strategisk samfundsansvar.

Når ansvarlighed kombineres med virksomhedernes kernekompetencer, vil det være til fordel for virksomhedernes konkurrenceevne og for samfundet generelt. Og det kan vi alle være tjent med.

Handlingsplanen og dets initiativer viser, at vi mener, at det er vigtigt for Danmark og for danske virksomheder at tage samfundsansvaret alvorligt. Det understreges blandt andet ved, at vi med handlingsplanen har gjort det lovpligtigt for større virksomheder og institutionelle investorer at rapportere om samfundsansvar.

Vi ønsker ikke at blande os i virksomhedernes og investorernes strategi. Men vi ønsker, at virksomheder og investorer forholder sig aktivt og konstruktivt til de globale udfordringer, de står overfor.

Oplysningspligten gælder kun for de største aktører, men jeg vil gerne slå et slag for, at mindre virksomheder også tager imod opfordringen, og forholder sig konstruktivt til deres samfundsansvar – eksempelvis gennem tilslutning til FNs Global Compact om socialt ansvarlig virksomhedsdrift.

Jeg har ved flere lejligheder besøgt virksomheder i Afrika og Asien, som tager del i globaliseringen som samarbejdspartnere eller leverandører til danske virksomheder.

Jeg har ved disse besøg oplevet hvorledes danske partnere aktivt bidrager til at forbedre eksempelvis arbejdsforhold og kvinders muligheder på den lokale fabrik.

Det er positivt, at danske virksomheder i høj grad allerede er villige til at påtage sig et ansvar over for deres samarbejdspartnere og underleverandører i verdens fattige lande.

Samtidig ved både regeringen, virksomheder og organisationer, der opererer i udviklingslandene, at forbedringer i arbejds- og levevilkår ikke sker fra den ene dag til den anden.

Der er tale om gradvise forbedringer, der kan være længe undervejs. Vi ved, at der ikke kan udstikkes garantier – kun en garanti for, at der gøres en indsats.

Vigtigt på trods af økonomisk nedgang

I en tid, hvor der dagligt meldes om afskedigelser og nedskæringer, kan etisk handel og samfundsansvar på fjerne markeder synes sekundært. Men hverken klimaforandringer eller korruption forsvinder, selv om de økonomiske resultater udebliver.

Etiske principper og samfundsansvar bør være alt andet end sekundært.

Det betaler sig forretningsmæssigt at tage fat om disse emner – og det er sandsynligt, at gevinsterne hos de virksomheder, der også tager deres samfundsansvar alvorligt under den økonomiske afmatning, vil være større.

I en tid med økonomisk afmatning er netop det langvarige perspektiv vigtigt. For i takt med dalende økonomisk overskud kan der være en tendens til, at virksomheders ”CSR offensiv” erstattes af en mere defensiv tilgang til samfundsansvar.

Men virksomheder, der på kort sigt giver køb på de etiske principper, vil mærke, at det har langvarige konsekvenser. Profit på kort sigt må ikke overskygge bæredygtighed på lang sig.

Dansk Initiativ for Etisk Handel

Dansk Initiativ for Etisk Handel har i sit første leveår bevidst sin berettigelse. Her tænker jeg ikke mindst på de særlige områder, som Initiativet har sat fokus på, men også på de aktiviteter, der er udført i eksempelvis Kina.

Danida har støttet opstartsfasen, men det er vigtigt, at Initiativet fremadrettet står på egne ben. Initiativet skal drives af virksomhedernes behov og interesse, og det skal være økonomisk bæredygtigt.

Dansk Initiativ for Etisk Handel er et unikt forum – et innovativt partnerskab – hvor fagbevægelse, erhvervsliv og NGOer kan mødes og drage fordel af hinandens viden og kompetence.

Og det er der brug for. Ofte findes der nemlig ikke klare svar på de udfordringer, virksomhederne står overfor i udviklingslandene.

Kilde: www.um.dk