Salget af Fairtrade-mærkede produkter i Danmark slår alle rekorder. Nye tal viser, at væksten sidste år endte på 40 procent.
Og danskerne fortæller, at de fremover vil købe endnu mere Fairtrade – finanskrise eller ej, skriver Max Havelaar i en pressemelding mandag.
Danskerne hiver flere og flere varer med Fairtrade-mærket ned fra supermarkedets hylder. I 2008 blev der købt 40 procent mere kaffe, bananer, sukker og andre varer med Fairtrade-mærket end året forinden.
Dermed ender omsætningen i detailhandlen af Fairtrade på godt 400 millioner kr. Det er en ny rekord i dansk sammenhæng.
Væksten er ikke taget af her i 2009. De første indikationer fra importører og butikker viser, at der fortsat er vækst i Fairtrade – i januar på 10-15 procent. Dermed tyder ikke meget på, at finanskrisen har konsekvenser for danskernes villighed til at købe Fairtrade.
– Vi er utrolig glade for, at danskerne holder fast i Fairtrade i tider, hvor man ikke kan åbne avisen uden at læse om økonomisk smalhals. Fairtrade er gået fra at være en trend til at blive en fast integreret del af danskernes forbrugsvaner. Det er meget positivt – ikke mindst for de bønder og arbejdere, der skridt for skridt for forbedret deres levevilkår på grund af Fairtrade, siger generalsekretær Judith Kyst fra Max Havelaar/Fairtrade.
På det danske marked er der nu tæt på 400 Fairtrade-mærkede varer.
Danskerne holder fast i bæredygtighed
I sidste uge af februar blev der afviklet en Fairtrade-kampagneuge. I den forbindelse har Dansk Erhverv fået foretaget en meningsmåling om danskernes holdninger til Fairtrade.
19 procent af danskerne vil ifølge undersøgelsen købe endnu mere Fairtrade i år, mens kun 4 procent vil købe mindre. Undersøgelsen viser også, at 33 procent har købt et eller flere Fairtrade-mærkede produkter inden for de seneste tre måneder.
– Den positive udvikling i forbruget tyder på, at der fortsat er store forretningsmuligheder, som venter i markedet, siger direktør i Dansk Erhverv, Kim Munch Lendal, og uddyber:
– Tallene viser, at ansvarlighed ikke er en døgnflue, da forbrugerne selv i en recessionstid fortsat køber ansvarlige produkter. Det er endda muligt, at vi vil se, at der faktisk bliver rum for et større ansvarligt forbrug, da nogle forbrugere vælger at stoppe op i deres traditionelle forbrugsmønstre, og det kan give plads til mere Fairtrade og mere økologi.
Undersøgelsen viser, at især unge kvinder, der er offentligt ansat og bosat i hovedstadsområdet, er aktive forbrugere af Fairtrade.
Desuden peger den på, at forbrugerne lægger vægt på, at Fairtrade-mærkede produkter også skal være kendetegnet ved god kvalitet og en rimelig pris, hvis de skal vælge at købe dem.
Undersøgelsen er gennemført af Capacent Epinion For Dansk Erhverv. 1.087 personer på 18 år eller derover har deltaget i rundspørgen.
Yderligere oplysninger hos direktør i Dansk Erhverv, Kim Munch Lendal på tlf.
40 55 61 99 og e-mail [email protected] eller generalsekretær i Max Havelaar, Judith Kyst, på tlf. 23 29 47 69.