Tvivl om politisk flertal bag flytning af DIIS – som samtidig får topkarakterer

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Liberal Alliance erklærer sig på forhånd yderst skeptisk til at flytte instituttet (tidshorisont inden udgangen af 2017), mens Socialdemokraterne vil afvente de forskellige høringssvar, der lige nu er på vej ind, skriver Jyllands-Posten lørdag.

Midt i den politiske rummel rykker DIIS nok en gang opad på Go To Think Tank Index, der er University of Pennsylvanias årlige liste over policy-institutter og tænketanke. Det fremgår af en pressemeddelelse fra institutionen på Østerbro i København lige overfor FN Byen.

I det netop offentliggjorte indeks ligger DIIS nummer ni på listen over tænketanke uden for USA – en plads opad fra en tiendeplads sidste år.

Tæller man tænketanke i USA med, er DIIS rykket op som nummer 37 mod 39 sidste år.

DIIS er stærkt repræsenteret på instituttets kerneområder som udenrigspolitik (nummer 47 mod 54 sidste år), udvikling (nummer 8 mod 14 sidste år) og forsvar og national sikkerhed (nummer 46 – samme placering som sidste år).

DIIS-direktør Nanna Hvidt:

“Det er godt for DIIS, men også for Danmark, at instituttet sætter et så solidt internationalt aftryk i konkurrence med flere end 6.800 forskningsinstitutioner og tænketanke.”

University of Pennsylvania har foretaget bedømmelsen ud fra spørgeskemaer til flere end 4.600 forskere, journalister, politikere og praktikere. De har ranglistet institutter og tænketanke i en stribe kategorier.

DIIS blev oprettet som en selvejende institution ved lov i 2002, og dets aktiviteter begyndte 1. januar 2003. Der var tale om en fusion af Center for Freds og Konfliktforskning (COPRI), Center for Udviklingsforskning (CUF), Dansk Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier (DCHF) og Dansk Udenrigspolitisk Institut (DUPI).

Læs mere på

http://www.diis.dk/nyheder/diis-placeret-verdens-foerende-forskningsinstitutter-taenketanke

Skarpt høringssvar fra instituttet til regeringen

Samtidig skriver instituttet i sit høringssvar til udenrigsministeriet om de juridiske, faglige og økonomiske aspekter ved at flytte DIIS til Aarhus, at det er “juridisk problematisk, fagligt ubegrundet og økonomisk uansvarligt at gennemtvinge en udflytning”.

DIIS er en selvejende institution, og derfor kræver det en lovændring med forudgående høringsfase at gennemføre en flytning (dvs det er sværere at flytte DIIS end andre statslige institutioner, red.).

I bemærkningerne til lovforslaget angiver regeringen ikke en eneste positiv konsekvens af en eventuel udflytning – derimod er der angivet flere negative konsekvenser, herunder et muligt produktionstab.

I bemærkningerne til lovforslaget står bl.a.: "Der må forventes at være administrative konsekvenser forbundet med udflytningen af DIIS, som på kort sigt kan medføre et produktionstab i tilknytning til instituttets forskning og analysevirksomhed" (redaktionel tilføjelse).

DIIS deler til fulde den vurdering, skriver instituttet, og fremfører flere andre aspekter, der taler imod en udflytning:

Juridiske aspekter:

Som en uafhængig, selvejende institution er DIIS ledet af en bestyrelse, der har ansvaret for faglighed, økonomi og forvaltning.

Da DIIS blev etableret, fremgik det af bemærkningerne til loven om DIIS, at hensigten var at udelukke muligheden for politisk regulering.

Derfor finder DIIS det særdeles problematisk, at regeringen forsøger at tage beslutningskompetencen fra en selvejende institutions uafhængige bestyrelse.

Faglige aspekter:

Der er intet fagligt belæg for at flytte DIIS, og instituttets muligheder for at varetage de opgaver, der fremgår af loven, vil kun blive forringet.

Regeringens overordnede ønske om at bringe statslige institutioner tættere på brugerne taler i DIIS’ tilfælde imod en udflytning. Den hyppige, personlige kontakt til Folketinget, embedsværket, andre myndigheder og samarbejdspartnere vil blive forringet.

Desuden holder DIIS omkring 100 seminarer om året og har skabt en platform, hvor udenlandske forskere, politikere og embedsmænd er gæstetalere.

De er som regel kun i København i et kort tidsrum og vil have vanskeligt ved at afsætte tid til at rejse til Aarhus. Derfor vil DIIS kunne tilbyde væsentligt færre arrangementer, og formidlingen af forskningsbaseret viden vil blive reduceret betragteligt.

Økonomiske aspekter:

DIIS anslår, at det vil koste godt 34 millioner kr. at flytte instituttet med samtlige medarbejdere til Aarhus. Mange usikre faktorer indgår i beregningen – bl.a. ved ingen, hvor mange medarbejdere, der vil flytte med.

De 34 millioner dækker alene over engangsudgifter. Herudover får DIIS  løbende ekstraudgifter, hvis instituttet fremover skal ligge i Aarhus, herunder transportudgifter af en betydelig størrelse, hedder det.

Se mere om DIIS på http://www.diis.dk/diis/diis/kort-diis

Læs også om da DIIS flyttede til større forhold på Østerbro for kun to-et-halvt år siden (01.07.13) efter ti år i Strandgade på Christianshavn.

Se http://u-landsnyt.dk/nyhed/12-02-13/diis-flytter-til-sterbro