Tyske Metro stærkt ind i Kina

Redaktionen

Europas tredje største detailvarekoncern, tyske Metro Group, har planer om at bruge 600 millioner euro på at tredoble antallet af Cash&Carry engros-butikker i Kina over de næste 5 år, skriver Dagbladet Børsen tirsdag.

Virksomheder forsøger dermed at opnå en større andel af verdens hurtigst voksende forbrugermarked og har planer om at opføre 10 butikker om året. Metro regner på den baggrund med at ansætte ca. 2.500 om året i Kina.

Den gennemsnitlige disponible indkomst i store og mindre byer, hvor to femtedele af kæmpelandets 1,3 milliard indbyggere bor, steg 9 procent i årets første 9 måneder, svarende til 4.910 kr. i forhold til året før, anfører bladet.

Metro Group er også på vej ind i Indien og nu repræsenteret i 28 lande. Udover Metro, der leverer til firmaer og andre handlende på engrosagtige vilkår, består gruppen af lavprismarkederne Real, Extra, Media, Markt og Saturn samt byggemarkedet Praktiker og varehuskæden Kaufhof, anfører Berlingskes Michael Kuttner fra Berlin.

Læs mere i “Indien: Protester mod tysk koncern”, 24.10.03, under rubrikken Arkiv ude i menuen til venstre