Lene Espersen skulle ikke have brugt privatfly, men som et flertal af de øvrige ministre, der deltog i Afghanistan-konferencen i Kabul, have fløjet ind med militærfly. Sådan lyder en udbredt kritik, efter at Lene Espersen i modsætning til sine ministerkolleger måtte opgive at nå frem til Kabul-konferencen. I den anledning udtaler departementschef i udenrigsministeriet Claus Grube:
”Jeg vil gerne understrege, at beslutningen om at bruge et privatfly, da ministeren skulle transporteres til Afghanistan-konferencen i Kabul, er truffet af udenrigsministeriet, og ikke af udenrigsministeren.
Det skal i relation til spørgsmålet om valg af flyselskab bemærkes, at Udenrigsministeriets beslutning om at indgå aftale med Air Alsie om flyvningen til Kabul først og fremmest var begrundet i økonomiske hensyn, da det var langt den billigste løsning. Hertil kom hensyn til sikkerhed, fleksibilitet og Air Alsies erfaring med flyvning til Afghanistan, der understøttede valget af dette selskab. Air Alsie flyver således til Afghanistan ca. en gang om måneden, bl.a. ambulanceflyvning for det norske og det svenske forsvar, og har i otte år haft kontrakt på flyvninger til Afghanistan for den norske regering. Senest stod Air Alsie for den norske udenrigsministers rejse til Afghanistan i forbindelse med konferencen i Kabul. Rejsen foregik dog søndag d. 18. juli, da den norske udenrigsminister forud for konferencen besøgte de norske soldater i Faryab. Air Alsie har derudover kontrakt med Flyvertaktisk Kommando – dvs. at de er godkendt til at flyve for det danske forsvar.
De sikkerhedsmæssige aspekter af rejsemodellen med Air Alsie blev forudgående godkendt af Center for Terroranalyse (CTA).”
Udenrigsministeriet, den 1. august 2010
Tidligere udenrigsminister Niels Helweg Petersen kommenterede i TV-avisen søndag, at han i sin ministertid altid godkendte rejseplaner.