Update: Hvad har UNICEF gjort i de 6 måneder siden tsunamien?

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Efter 6 måneders akut nødhjælpsindsats i det sydøstlige Asien har FNs Børnefond (UNICEF) udarbejdet en oversigt over planerne for den kommende langsigtede genopbygningsfase, målrettet på hjælp til børn og deres familier.

Oversigten giver også et overblik over indsatsen indtil nu, land for land, skriver UNICEF Danmark i en pressemeddelelse torsdag.

UNICEF arbejder sammen med de berørte landes regeringer og andre partnere for at sikre sundhed, uddannelse og beskyttelse til hundredtusinder af børn af den såkaldte ”tsunami generation”.

Organisationen har på verdensplan modtaget bidrag for lidt over 3,2 milliarder kr. til nødhjælp og genopbygning i de katastroferamte lande. Knap 1,9 milliarder vil være brugt ved udgangen af 2005, mens resten af midlerne er disponeret til den langsigtede indsats fra 2006 og frem.

Hvert af de 8 berørte lande har forskellige behov, lige fra genopbygning af skoler til opbygning af systemer for vandforsyning og sanitet. Hovedparten af UNICEFs midler går til hjælp i Indonesien og Sri Lanka, som blev allerhårdest ramt af katastrofen.

Indonesien

UNICEFs hovedopgave i Indonesien bliver at få genopbygget skolesystemet. Omkring 60 procent af midlerne til den langsigtede indsats i Indonesien vil gå til uddannelse.

Over de næste 2 år vil UNICEF bl.a. bygge 300 nye skoler og genopbygge 200 ødelagte skoler i Aceh og Nias. Flere tusind lærere, skoleinspektører og studerende vil blive trænet i katastrofeberedskab og konfliktløsning, og der skal uddannes nye lærere.

11 procent af lærerne i de berørte områder omkom under katastrofen. 1.600 skoler er ødelagte eller helt væk. Al dokumentation og data om elever og lærere er gået tabt i bølgerne, og UNICEF har måttet sende teams til samtlige landsbyer i Banda Aceh for at registrere omfanget af ødelæggelserne.

– Det er jo ikke sådan, at vi bliver ringet op af lokale, der siger: Vores skole er væk, hjælp os. Vi må ud i alle områderne og vurdere skaderne, finde ud af, hvor skolerne lå, finde de overlevende elever og lærere og registrere navne, alder og klassetrin. Det er et kæmpearbejde, siger danskeren Erik Bentzen, der er leder af UNICEFs uddannelsesprogram i Indonesien.

UNICEF har i samarbejde med de lokale myndigheder uddannet 1.200 nye midlertidige lærere og opsat 422 midlertidige skoletelte.

– Det eneste lyspunkt i katastrofen er, at vi nu kan opbygge et langt mere børnevenligt skolesystem i de hårdest ramte provinser end førhen. Det har overrumplet os alle, hvor mange penge vi har modtaget. Og det giver os en enestående lejlighed til endelig at kunne etablere et skolesystem, der tager udgang i børnenes behov, siger Erik Bentzen.

Andre hovedområder for UNICEFs langsigtede indsats i Indonesien bliver sundhedsprogrammer for børn samt genopbygning af vandforsyning og sanitet.

Sri Lanka

UNICEFs landekontor i Sri Lanka har udarbejdet en 3-års plan med et budget på (136 mio. US dollar).

Planen omfatter bl.a. forbedrede vand- og sanitetsforhold til 500.000 hjemløse i lejrene, herunder konstruktion af 4.400 toiletter, 6.300 vandpumper og 1.600 brusebade. Uddannelse er ligeledes et hovedområde for UNICEFs langsigtede indsats i Sri Lanka. UNICEF leverer skolematerialer til børn i alle de tsunami-ramte områder i landet.

Andre lande

Øgruppen Maldiverne er særligt sårbar overfor manglende vandforsyning, og dette er – sammen med skolegang – UNICEFs hovedprioritet i landet.

Flere end 2.500 vandtanke vil blive leveret og opstillet ved skoler og sundhedscentre. Vandrensningssystemer vil blive oprettet, og befolkningen vil blive uddannet i at bruge og vedligeholde dem.

Hovedprioriteten i Indien er sundhedsprogrammer for børn. UNICEF vil forbedre de lokale sundhedsmyndigheder beredskab overfor epidemier, med fokus på vaccination og overvågningssystemer. Sundhedscentre for børn og gravide i staten Tamil Nadu vil modtage forsyninger og anden hjælp fra UNICEF.

De øvrige lande – Thailand, Malaysia, Burma og Somalia – modtager forskellige former for hjælp fra UNICEF, især med henblik på beskyttelse af udsatte og sårbare børn.

Ledende principper for hjælpearbejdet

Genopbygningsarbejdet står overfor mange store udfordringer, og UNICEF følger 5 ledende principper for sit arbejde med den langsigtede genopbygning:

1. ”Build back better”. Hvor det er muligt, vil vi hjælpe med at genopbygge sundheds- og skolesystemer til en højere standard, end de var før katastrofen.

2. Forbedre muligheden for at håndtere kroniske problemer i de tsunami-berørte lande. Vi har nu muligheden for at fremskynde afviklingen af kroniske problemer som handel med børn, dårlig vandforsyning og udbredt fejlernæring blandt børn.

3. Undgå at skabe eller fremme diskrimination. Vi har en stor forpligtelse til at yde hjælp på en måde, som ikke skaber eller fremmer frustrationer mellem befolkningen i områder, der modtager tsunami-hjælp, og områder, der ingen hjælp får.

4. Støtte befolkningsgrupper, der er indirekte berørt af tsunamien. Mange mennesker, hvis hjem og tilværelse blev forskånet for flodbølgerne, er også berørt af tsunamien.

5. Gennemsigtighed og troværdighed. UNICEF vil implementere sine programmer og yde hjælp i fuld åbenhed, og vil rapportere om både fremskridt og tilbageslag.

Yderligere oplysninger hos Karin Aaen, pressechef i UNICEF Danmark, tlf. 35 27 38 28, mobil 25 39 60 99, email [email protected]