“Skandaløst lovforslag fjerner tips- og lottomidler fra mange organisationer og bør trækkes tilbage omgående!” Sådan lyder overskriften til en artikel på netstedet for indsamlingsorganisationernes brancheforening, ISOBRO.
Kulturministeriet har fremsat et lovforslag, L133, vedr. omlægning af pulje til landsdækkende almennyttige organisationer. Det ændrer vilkårene for 277 organisationer, som modtager støtte fra den almennyttige pulje under Kulturministeriet.
Kort fortalt foreslås det, at den generelle pulje til almenvelgørende formål bliver slået sammen med projektpuljen, hvorefter hele puljen opdeles på otte ministerier. U-landsorganisationernes midler overgår f.eks. til Udenrigsministeriet, etc.
En stor del af midlerne uddeles fremover som tilskud til projekter, f.eks. på u-lands- og kirkeområdet.
“Uhørt og uordentligt”
Forslaget er fremsat uden at der forinden har været drøftelser med de berørte eller ISOBRO, som rent tilfældigt opdagede, hvad der foregår. Det er “uhørt, uhensigtsmæssigt og uordentligt”, hedder det fra ISOBRO.
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget oplyste kulturministeren i Folketingssalen den 19. april 2012, at ”der ikke vil være nogen forskel i de økonomiske konsekvenser for støttemodtagerne i forhold til den nye model, vi nu fremlægger”.
“Det er en hel forkert melding fra ministerens side”, skriver ISOBRO.
Vi kan kun gisne om årsagen til, at konsekvenserne af den foreslåede ændring “hverken er beskrevet realistisk i lovforslagets bemærkninger eller i præsentationen i Folketingssalen”.
L133 vil føre til betydelige ændringer for støttemodtagerne, og det fremgår også indirekte af lovbemærkningerne, hvor der kun står, at organisationer, der modtager midler fra andre puljer end den almennyttige pulje ikke bliver berørt af lovforslaget.
277 NGOer rammes
277 organisationer får i praksis ændret deres økonomi og arbejdsvilkår i betydeligt omfang som følge af lovforslaget. Det forhold, at man overfører midlerne til de mange ministerier, vil med meget stor sandsynlighed i sig selv betyde forskydninger i støttebeløbene til de enkelte organisationer.
Derudover vil organisationerne som nævnt være henvist til ansøgningspuljer under de respektive ministerier.
Man forlader således den objektive fordeling i puljen til landsdækkende almennyttige organisationer, der er knyttet til foreningens folkelige forankring og indsamlingsevne til mere uforudsigelige og fremover politisk bestemte ansøgningspuljer.
Denne ændring betyder, at der vil ske forskydninger i, hvem der får hvor store beløb. Og det i et omfang, som kan være ødelæggende for de berørte organisationers arbejde.
Det er “kritisabelt, at det forhold overhovedet ikke blev afspejlet i forbindelse med den skriftlige fremsættelse og i debatten i Folketingssalen”, gør ISOBRO gældende.
Derudover er der tale om en stor og meget principiel ændring, som ikke bør foretages på denne “hovsa måde og på et isoleret område”.
“Ministeren løber fra sit løfte”
De foreslåede ændringer er i modstrid med en del af beslutnings-grundlaget for spiludlodningsloven, jævnfør Kulturministeriets høringsnotat af 8. marts 2010.
ISOBRO skrev i sine bemærkninger, at ISOBRO ”forudsætter, at den overordnede fordelingsnøgle og de fordelingsprincipper, der er fastsat i Tips og lottolovs § 6a, den procentvise fordeling ministerierne imellem, videreføres, i det omfang procentfordelingen følger lovteksten, samt at de nugældende beregningsmodeller fortsætter uændret”.
Svaret på ISOBRO’s spørgsmål var: ”Kulturministeriet bekræfter dette”. Så er det “rystende, at Kulturministeriet løber fra et sådant løfte – og det ganske kort efter lovens ikrafttræden”.
Der er mange fordele ved at knytte tips- og lottomidlerne til organisationernes folkelige forankring og evne til selv at rejse penge.
Hvis der fra politisk side er et ønske om at indføre helt andre principper for fordelingen, vil det være anstændigt, at man har en bred debat, der også involverer modtagerkredsen bredt.
Hvis en sådan debat overhovedet skal tages, hører den hjemme i den overordnede evaluering af hele udlodningsloven, som er planlagt i 2014.
I høringsnotatet afviste Kulturministeriet et forslag om at indsætte revisionsbestemmelser med henvisning til, at der kom en evaluering af hele loven i 2014.
Det er “skandaløst, at så afgørende principper som folkelig forankring og egenfinansiering ændres og nye principper sniges ind ad bagdøren”, mener ISOBRO.
Kirke og mission
På det kirkelige område overføres midlerne til Ministeriet for Ligestilling og Kirke, og her er der en helt særlig problemstilling, fordi der står, at midlerne skal anvendes til religions- og missionsarbejde vedrørende folkekirkelige organisationer.
Betyder dette, at man ikke vil behandle ansøgninger fra andre religiøse organisationer og samfund? Og hvordan står organisationer, der både har forkyndende kirkeligt arbejde og decideret socialt arbejde? spørger brancheforeningen.
ISOBRO har henvendt sig til Kulturministeriet og foreslået, at lovforslaget trækkes tilbage.
————-
Man kan se lovforslaget på
http://www.isobro.dk/fileadmin/filer/Lovgivning/Lovforslag_L133.pdf
Ministerens skriftlige (og korte) fremsættelsestale på
http://www.isobro.dk/fileadmin/filer/Lovgivning/L133_fremsaettelsestale.pdf
Og her en oversigt over støttemodtagere i 2011 blandt landsdækkende almennyttige organisationer – se http://www.isobro.dk/fileadmin/filer/Lovgivning/Landsdaek_almennyt_org_2011.pdf