Velgørenhed i indkøbskurven – Forbrugerrådet tager afstand

Redaktionen

“Køb en halskæde og støt samtidig Læger uden Grænser”. Sådanne tilbud bliver der stadig flere af herhjemme, hvor organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Dansk Røde Kors og Læger uden Grænser samarbejder med erhvervslivet om såkaldt cause related marketing, skriver Berlingske Tidende tirsdag.

Det betyder kontant afregning til organisationen, hver gang virksomheden sælger et bestemt produkt. Virksomheden får til gengæld en humanitær profil.

Mandag modtog Læger uden Grænser 1,65 mio. kr. fra smykkefirmaet Pilgrim, og Kræftens Bekæmpelse har modtaget 250.000 kr. for salg af en plaid, og også Dansk Røde Kors har samlet penge ind på den måde.

I Kræftens Bekæmpelse hilser man udviklingen velkommen. – Virksomhederne har stået på balkonen og snakket om det ved festlige lejligheder i nogle år. Nu er de begyndt at gøre noget ved det, siger marketingschef Poul Møller til Berlingske.

Forbrugerrådet kalder det en problematisk sammenblanding af forbrug og godgørenhed.

– Hvis virksomheder vil støtte f.eks. Red Barnet, kan de jo bare sende en del af deres overskud afsted og lade være med at prale med det. Forbrugerne skal købe det, de har brug for, og ikke et produkt, hvor de synes, de også køber sig en lidt bedre samvittighed. Det flytter fokus fra en vares pris og kvalitet, siger Villy Dyhr til Berlingske og føjer til:

– I sidste ende er det jo forbrugerne, der betaler, mens det er omkostningsfrit for virksomheden.