En russisk plejemor har uddannet over 500 russiske plejefamilier i at tage sig af omsorgssvigtede børn baseret på forskningsbaserede principper om tilknytningsbaseret børneomsorg. Samtidig har en plejemor i Rwanda berettet om, hvordan hun førhen svingede med bambuspinden, når børnene ikke opførte sig ordentligt, men nu taler hun i stedet med dem i øjenhøjde.
Begge kvinders gerninger kan føres tilbage til Fairstart Fondens og medstifter Niels Peter Rygaards arbejde med optræning af omsorgsgivende instruktører. Dette startede i Danmark i 2012 men foregår i dag over hele verden. Den globale indsats har betydet, at Fairstart sammen med partnerorganisationer har uddannet over 450 instruktører og hjulpet over 40.000 anbragte børn over hele verden.
Kvalitetsomsorg online
Uddannelsen af instruktørerne foregår gennem fondens seks måneders uddannelse af partnernes medarbejdere, der lærer at træne lokale grupper af plejefamilier eller børnehjemsmedarbejdere med træningsprogrammer på lokale sprog, tilpasset lokalkultur.
Det sker via lokale startseminarer efterfulgt af en onlineklasse, hvor studerende kan træne grupper hjemmefra – en løsning, der sparer partnerne for 80 procent af udgifterne til uddannelse.
Træningsprogrammerne består af otte træningssessioner, som inkluderer alle basale aspekter af kvalitetsomsorg for børn, illustreret gennem tekst, billeder og videomateriale. Programmerne lærer omsorgsgivere at ”fremme og forbedre børns udvikling og trivsel, og at give viden om kvalitetsomsorg til traumatiserede børn og unge.”
Derudover lægges der vægt på inddragelse og samarbejde mellem ledere og medarbejdere samt plejeforældre, biologiske forældre, skoler og forvaltninger. Instruktørerne kan derefter bruge deres uddannelse til at forbedre deres eget arbejde i håndteringen af udsatte og traumatiserede børn og unge eller selv optræne andre omsorgsgivere.
Fra Himmelbjerggården til Zanzibar
Det er medstifter af Fairstart Niels Peter Rygaards forskning og arbejde, som udgør fundamentet for fondens undervisningsprogrammer. For dette modtog han The American Psychological Association’s International Humanitarian Award for Underserved Populations i februar 2020.
Selv troede Niels Peter Rygaard, at han skulle være familiepsykolog, da han blev færdig med psykologistudiet i 1981.
”I stedet blev jeg psykolog for Danmarks mest omsorgssvigtede børn på Himmelbjerggården.”
På daværende tidspunkt var Himmelbjerggården en institution for anbragte børn og unge.
Gennem 10 års arbejde og forskning på Himmelbjerggården opnåede Rygaard efterhånden et indgående kendskab til arbejdet med omsorgssvigtede børn.
Dette arbejde blev både til en bog, der udkom på 12 sprog og førte ham jorden rundt. Herigennem opbyggede Rygaard sig et netværk af forskere inden for samme område. Det indgående arbejde med omsorgsvigtede børn blev til træningsprogrammer i håndteringen af disse udsatte børn.
Træningsprogrammerne blev først udviklet i 10 EU-lande, men mange internationale henvendelser fik Rygaard og Morten Jacobsen til at stifte Fairstart Fonden (FairstartGlobal på daværende tidspunkt).Et er dog, at en dansk psykolog spreder viden om tilknytning og relationer i Danmark og en håndfuld vesteuropæiske lande. Noget andet er at brede det ud til resten af verden. Her er tilpasning og respekt for den lokale kultur helt afgørende.
På dette punkt har Rygaard oplevet de indledende forbehold, når ny viden skal integreres:
”Jeg kan huske, at vi var på Zanzibar og skulle starte et hold. Efter et møde med gruppen ser jeg to af de kvindelige deltagere sidde sammen og se meget stramme ud i maskerne. Jeg sætter mig ned og spørger dem, hvad de synes om det hele.”
”’Hvis du vil have, at vores børn skal til at agere som europæiske børn, så kan du godt glemme det,’ fortæller de mig.”
Men den indledende skepsis bliver som regel til begejstring hen ad vejen.
Det skyldes blandt andet, at hver gang Fairstart indleder et projekt med en samarbejdspartner, så er Rygaard og hans hold rykket af sted for at lave research og interviewe børn, omsorgsgivere, forvaltningsfolk, politikere og andre tilknyttet projektet.
”Vi tilpasser vores program fuldstændig til det lokale sprog og den lokale kultur. Derudover plejer jeg at sige, at enhver er designer af sin egen omsorg.”
Det er især denne indstilling og muligheden for at uddanne sig online, Rygaard ser som årsagen til succesen og begejstringen omkring træningsprogrammet. For det er et spørgsmål om samarbejde, samspil og individuelle vurderinger.
”Vi siger til instruktørerne, at det er dig, der er formidleren. Du har friheden til at finde den rigtige løsning, der passer ind i din kontekst.”
De to skeptiske deltagere endte til sidst da også med at færdiggøre træningsprogrammet og støtter i dag fortsat op om arbejdet.
Det digitale som en styrke og en ulempe
Hvad angår udbredelsen af projekter ser Rygaard i højere grad en udfordring for Fairstart.
”Vores identitet som en lille netbaseret fond er en helt ny organisationsform, og vi får utallige henvendelser fra hele kloden om samarbejde. Men NGO’er og fonde er ikke vant til, at en lille organisation som vores kan udrette alt det, vi kan gøre for at styrke deres arbejde.”
Derfor kræves der ifølge Rygaard meget formidling om fordelene ved netbaseret læring. Men han håber samtidig, at de priser, som Fairstart har fået, vil hjælpe med at øge forståelsen for organisationen.Fairstarts identitet som en netbaseret organisation har på den anden side vist sig at være en stor styrke i disse tider:
”Flere og flere ting rykker jo online i dag grundet corona, så vi står stærkt på den front, da vores programmer er digitale.”
For det er vigtigt at arbejdet med omsorgssvigtede børn fortsætter trods corona.
Derfor er fondens motto også blevet til ”Help Children Save the World.”
”Verden står allerede over for store udfordringer, og hvis vi ikke gør noget, så kan de 70 millioner børn uden forældrekontakt, der ikke får hjælp, i høj grad blive en byrde frem for en gevinst for verdenssamfundet.”
Se også Fairstart Fondens hjemmeside