WWF og Novo i klimaaftale

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Novo Nordisk og WWF Verdensnaturfonden underskrev mandag en aftale, hvori Novo Nordisk forpligter sig til at reducere sin CO2-udledning markant.

Novo Nordisk er den første virksomhed i Danmark, nummer 2 i Europa og nummer 10 på verdensplan, der indgår klimaaftalen under WWFs internationale “Climate Savers-program”, skriver WWF Danmark i en pressemeddelelse mandag.

Med aftalen forpligter Novo Nordisk sig til at omlægge store dele af sit energiforbrug, så udledningen af CO2 i 2014 er 10 procent mindre end i 2004. Uden reduktionsprogrammer ville Novo Nordisks emissioner stige med ca. 67 pct. i perioden 2004–2014. Reduktionerne vil primært blive opnået gennem energibesparende tiltag og vedvarende energiprojekter.

– Vi har indgået klimaaftalen med WWF, fordi vi gerne vil være med til at gøre noget ved de massive udfordringer, verden står over for i forhold til klimaændringer forårsaget af CO2-udledning, men også fordi vi tror, at det er en sund forretning på lang sigt, siger Lise Kingo, koncerndirektør og formand for Miljø- og bioetikkomiteen i Novo Nordisk A/S.

– Ved at bruge mindre energi og satse på vedvarende energi som f.eks. vindmøller og nye brændselskilder omstiller vi os til fremtidens udfordringer. Og vi tror på, at en langsigtet klimaindsats vil gøre os bedre rustet til en fremtid med begrænset adgang til fossile brændstoffer, lægger hun til.

Climate Savers-programmet under WWF er et internationalt redskab, der skal få virksomheder til at udlede mindre CO2. Om samarbejdet med Novo Nordisk siger WWF:

– Vi kan ikke vente på, at verdens regeringer gør nok for at stoppe klimaforandringer, og derfor har vi taget sagen i egen hånd. Vi er glade for, at Novo Nordisk tager ansvaret på sig, og vi ser gerne, at mange flere virksomheder følger trop, siger generalsekretær i WWF Danmark, Kim Carstensen.

– Vi har nu et bevis på, at man kan drive forretning og tænke på miljøet på samme tid. Men den danske klimastrategi skal kunne mere end fordele kvoter, hvis vi skal løse klimaproblemet. Derfor opfordrer vi Miljøministeren til at tage en snak med de danske virksomheder om, hvad de kan gøre i praksis, anfører Kim Carstensen.

Baggrund

Climate Savers-programmet er et redskab til at få virksomheder til at reducere udledningen af CO2. Ud over Novo Nordisk har WWF indgået aftaler med franske Lafarge, japanske Sagawa og amerikanske virksomheder som Johnson & Johnson, IBM, Nike, Polaroid, Collins, Xanterra og Catalyst.

Novo Nordisk vil som led i aftalen reducere sin CO2-udledning fra afbrænding af fossile brændsler og fra køb af el, varme og damp med 10 pct. i 2014 i forhold til udledningen i 2004. Uden reduktionsprogrammer ville Novo Nordisks emissioner stige med ca. 67 pct. i perioden 2004–2014. Aftalen omfatter CO2-udledning fra Novo Nordisk på globalt plan.

Mindst halvdelen af CO2-reduktionen skal ske i OECD-lande eller rige lande. I FNs klimakonvention går de under betegnelsen Annex 1-lande.

CO2-reduktionerne vil primært blive opnået gennem energibesparelser i Novo Nordisks produktionsapparat eller fra vedvarende energiprojekter.

Indsatsen for at nå målet vil blive verificeret hvert år af en uafhængig tredjepart, og resultaterne stillet til rådighed for WWF.

For yderligere information kontakt Novo Nordisk: Elin K. Hansen, tlf. 44 42 34 50 og WWF Verdensnaturfonden: Lise Hein, Tlf.: 3524 7853 / 2531 0455