Der skal drikkevarer til, når publikum rocker, og musikken spiller på Roskilde Festivalen. Øl, vand og vin kommer i pap, plast, dåser og flasker. En masse emballage, som nemt kunne ligge og flyde på festivalpladsen og campingområderne.
Men for 10 år siden fik en af de aktive frivillige på Roskilde Festivalen, Max Madsen, en idé: Hvorfor ikke samle emballagen sammen og donere pantpengene til humanitære formål? Ideen førte til det pantsamarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Roskilde Festival, der i år kan fejre 10 års jubilæum.
10 millioner kr. samlet ind på 10 år
Gennem 10 år har tusindvis af mennesker i verdens fattigste lande fået glæde af de projekter, der er blevet finansieret af indsamlede dåser, flasker og krus på Roskilde Festival.
4000 frivillige har samlet næsten 10 millioner kroner ind til humanitære formål. Pantpengene er gennem årene gået til en lang række projekter, her er et par eksempler:
Ét projekt har forhindret cambodjanske kvinder og børn i at blive solgt til prostitution, et andet projekt førte til minerydning i Congo, og så er der bygget vandingssystemer i Malawi, og mobile hospitaler kørte rundt i Palæstina.
Hvad kan man få for en øldåse?
• For 15 dåser kan man få grøntsagsfrø til en familie i Bangladesh.
• For 100 dåser kan man få mad til en familie i Bangladesh i en måned.
• For 150 dåser kan man få en køkkenhave, der sikrer sund ernæring til en familie i Malawi.
• For 800 dåser kan man få en redningspakke ved oversvømmelser i Bangladesh.
• For 1000 dåser kan man få en trædepumpe i Malawi, som giver vand til en hel landsby.
Læs her, hvilke projekter der gennem 10 år med pant er blevet sat fokus på:
2002: Minerydning, uddannelse og oplysning
I 2002 bad arrangørerne af Roskilde Festival de frivillige i Folkekirkens Nødhjælp om at koordinere arbejdet med at indsamle plastikkrus og flasker til festivalens retursystem. De frivillige fik så pantpengene til de projekter, som Folkekirkens Nødhjælp havde besluttet at støtte. Under overskriften ”Roskilde Against Landmines” samlede 100 frivillige 350.000 kroner ind. Pengene gik til Folkekirkens Nødhjælps arbejde med minerydning, uddannelse af lokale mineryddere og oplysning om landminer.
2003: Dialog mellem efterladte i Israel/Palæstina
I 2003 satte pantindsamlingen fokus på konflikten mellem Israel og Palæstina. Organisationen Parentes Circle, der består af israelske og palæstinensiske familier, som har mistet et familiemedlem på grund af konflikten, besøgte festivalen. Pantpengene gik bl.a. til telefonlinjen “Hello Shalom”, der skabte dialog mellem efterladte.
2004: Mobile hospitaler på Vestbredden
I 2004 markerede en 5 meter bred og 8 meter høj betonmur midt på festivalpladsen en protest mod Israels dengang nybyggede sikkerhedsmur. ”Make peace not walls” kampagnen satte fokus på muren, der afskærer den palæstinensiske befolkning fra familiemedlemmer, marker og lægehjælp. Pantindsamlingen gik til mobile hospitaler på Vestbredden.
2005: Fokus på slaveri i Cambodja
I 2005 blev der sat fokus på moderne slaveri med kampagnen ”Act against Slavery” til fordel for de cambodjanske børn og kvinder, der bliver solgt til prostitution eller tvunget til at tigge på gaden. En alt for stor del af Cambodjas børn og unge ender i moderne slaveri som fx prostituerede, tiggere eller gældsslaver eller tvinges til at sortere skrald på lossepladser – de har intet alternativ, hvis de vil overleve.
2006: Oplysning om trafficking i Cambodja
Kampagnen Act against Slavery fortsatte i 2006, hvor der blev samlet flasker, dåser og krus for 956.743 kroner, og sammen med en flot donation fra Foreningen Roskilde Festival blev der sendt 1.5 millioner kroner til Cambodja. Pengene gik bl.a. til oplysningsarbejde om trafficking og opbygning af en butik med salg af håndarbejdsprodukter.
2007: 8.000 underskrifter for en fair verdenshandel
“Act Fair, Trade Fair” lød opfordringen i 2007, hvor festivalgængerne blev præsenteret for et fængsel med afrikanere. Festivalen var tæt på at drukne i regn, så iført regntøj og gummistøvler kunne gæsterne søge læ ved fængslet og læse om, hvordan Afrika er fanget i en unfair verdenshandel. 8000 mennesker skrev under på ønsket om en global handelsaftale.
2008: Oplysning om minefare og minerydning i Congo
I 2008 blev der lagt pres på de store mobilselskaber. ”Fair Phone – Fair Future” fortalte festivalgæsterne, hvordan deres mobil er fremstillet af mineraler fra miner i bl.a. Congo. Her graver minearbejderne under kummerlige vilkår og uden nogen form for arbejdsrettigheder. Kampagnen medførte, at to mobilselskaber, Sony Ericsson og Motorola, gik med til at arbejde for at forbedre forholdene. Over en million kroner blev samlet ind, og pengene er gået til bl.a. oplysning om minefare og minerydning i Congo.
2009: 17.000 underskrifter for en fair klimaaftale
I 2009 var COP15 på alles læber, og kampagnen var dette år derfor dedikeret sårbare grupper i det nordøstlige Bangladesh og Indien. Her kæmper befolkningen med klimaskabte oversvømmelser. De indsamlede pantpenge er gået til aktiviteter, der skal styrke befolkningens mulighed for at redde sig selv, deres dyr og huse ved oversvømmelser. På festivalen kunne man tage ”grønne skridt” og skrive under på ønsket om en fair klimaaftale. 17.000 festivalgæster skrev under, og underskrifterne blev afleveret til daværende klima- og miljøminister Connie Hedegaard.
2010: Flere organisationer mod fattigdom
I 2010 besluttede Roskilde Festivalens ledelse for første gang at invitere flere humanitære organisationer med til pantindsamlingen på Roskilde Festival. Verdensnaturfonden, Ungdommens Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp og Folkekirkens Nødhjælp samlede ind til deres generelle arbejde med projekter mod fattigdom.
2011: Bekæmpelse af sult
Ungdommens Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Dansk Flygtningehjælp, Kirkens Korshær, Julemærkehjemmet og Foreningen Retro stod for pantindsamlingen på Roskilde Festival 2011. Pengene gik til at afhjælpe fattigdom og ulighed både i Danmark og i udlandet. Organisationerne indsamlede til sammen i alt 1.3 millioner kroner.