2 DSB-færger mere sendt til ophugning i Indien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Ikke blot den gamle, legendariske Storebæltsfærge “Kongen”, alias Kong Frederik IX, men også 2 andre tidligere DSB-færger, ”Dronning Margrethe II” og ”Rügen”, er sendt til skrotning i Indien, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

Det oplyser Joe Jeysus, daglig leder hos Marco Shipping i Dubai, til avisen. Han købte for 2 måneder siden de 2 færger af Scandlines.

Oplysningerne kommer bag på både Scandlines og Greenpeace.
– Det er da løgn, udbryder civilingeniør Jacob Hartmann fra Greenpeace, der de seneste dage har stået i spidsen for kampen for at undgå, at ”Kong Frederik IX” ender med at blive skrottet under stærkt tvivlsomme miljø- og arbejdsmæssige forhold på den berygtede indiske ophugningsstand, Alang, i Gujarat.

– Sagen om skrotningen af de gamle færger har været som en dårlig mafiafilm, hvor man sniger sig ud af Danmark, lyver om hele sagen og har en højt betalt dansk advokat til at sidde og true de kommuner, hvor skibene har ligget, siger Jacob Hartmann.

– De 2 skibe skulle meget gerne befinde sig i Dubai hos Marco Shipping. Det kommer derfor totalt bag på mig, hvis Jyllands-Postens oplysninger er korrekte, siger pressechef Gert Jakobsen fra Scandlines.

– Hvis de er det, vil vi offentliggøre både salgskontrakten og fortælle, hvilken pris vi fik for de 2 færger. Men det lyder meget, meget mærkeligt. Repræsentanterne for Marco Shipping havde teknikere med i Danmark og bad om en masse dokumentation om skibenes bæreevne og lignende, så intet tydede på, at de skulle skrottes, fortæller Gert Jakobsen.