5 organisationer i u-landsmiljøet afslutter samarbejdet med AidOnline

Redaktionen

5 fremtrædende organisationer i det danske u-landsmijø – Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty International og CARE Danmark – har mandag meddelt AidOnline, at de ikke ønsker at fortsætte samarbejdet, fremgår det af en fælles pressemelding.

Det hedder:

“Beslutningen om at indstille samarbejdet er truffet, fordi vi selvfølgelig har lyttet til den kritik, der er kommet fra vore tætte samarbejdspartnere.

Vi er som hjælpeorganisationer i disse år presset til at finde måder at finansiere vores arbejde på – ligesom mange medier er det.

Derfor afsøger organisationerne også aktivt og offensivt nye veje, og vi syntes, at der er mange gode takter i AidOnlines produkt, der er en ide på forkant med en udvikling og en konkurrence på webbet, som nok i fremtiden er uundgåelig.

Men vi har også respekt for den uventet kraftige reaktion, der er kommet fra en lang række medier, vi normalt har et godt samarbejde med.

På den baggrund har vi besluttet at trække os fra samarbejdet med AidOnline”, slutter udtalelsen.

Derudover har Kræftens Bekæmpelse trukket sig fra samarbejdet, som gik ud på systematisk at erstatte betalte bannerannoncer på nettet med andre, der indgik i et økonomisk forløb styret af AidOnline og hvor 80 procent gik til velgørenhed, mens firmaet snuppede resten selv.

Følgende organisationer i u-landsmiljøet, der indgik i det kontroversielle samarbejde med AidOnline, er IKKE omfattet af pressemeddelelsen: Dansk Flygtningehjælp, U-landsorganisationen IBIS, Operation Dagsværk, PLAN Danmark og WWF Verdensnaturfonden.

Således har venstrefløjens flagskib i u-landsarbejdet, IBIS, bemærkelsesværdigt nok fortsat placeret meddelelsen om samarbejdet med AidOnline helt i top på sit website. Og har haft det i dagevis.

Chefredaktør for Berlingske Tidende Lisbeth Knudsen sammenlignede i søndagens avis tiltaget fra AidOnline med “noget, der mest af alt minder om simpelt landevejsrøveri ved højlys dag”.

Flere medier har påpeget, hvordan de opfatter sig selv som gode samarbejdspartnere til de humanitære organisationer, når det gælder gratis bannerannoncer eller andre kampagnetiltag.

Blandt andre bold.dk og Fynske Medier trak efter nyheden om samarbejdet med AidOnline deres støtte til en gratis kampagne for Dansk Røde Kors tilbage.

Se også http://www.u-landsnyt.dk/indhold.asp?ID=18684&mode=Nyhed

Yderligere oplysninger

Dansk Røde Kors
Kommunikationschef Tina Donnerborg, tlf. 28 77 43 01, [email protected]

Folkekirkens Nødhjælp
Kommunikationschef Mads Klæstrup Kristensen, tlf. 20 25 67 89, [email protected]

Red Barnet
Kommunikationschef Mogens Damgaard, telefon 35 24 85 50, [email protected]

Amnesty International:
Kommunikationschef Ida Tuesen, tlf. 24 48 84 66, [email protected]

CARE Danmark
Kommunikations- og marketingchef Ulla Jepsen, tlf. 27 53 83 01, [email protected]

—————-
KOMMENTAR

Af Jesper Søe
journalist med u-landsforhold som speciale

Skal vi så se at komme videre! Glemme alt om skæverten med AidOnline og fortsætte det gode arbejde med at hjælpe verdens fattige på FAIR og ORDENTLIG vis.

Mere er der vel ikke at sige om det. Bortset fra, at vi altså godt kunne have undværet vendingen/figenbladet om “en ide på forkant med en udvikling og en konkurrence på webbet, som nok i fremtiden er uundgåelig”.

Det er ALDRIG en “ide på forkant med udviklingen” systematisk at beklikke andre på deres lovlige næring og skam få dem, der tror, at en sådan konkurrence på nettet i fremtiden er “uundgåelig”.

Tilbage står hængepartiet med de tilbageblevne organisationer, der tilsyneladende ikke har fattet, hvilket morads, de har begivet sig ud i. Især IBIS og Operation Dagsværk springer i øjnene – hvad i alverden vil de dog på den galej?

Kommentaren er stillet til rådighed for u-landsnyt.dk