Som chef for kommunikation og public affairs bliver Anna Rørbæk ansvarlig for BØRNEfondens kommunikation både indadtil (internt) og udadtil, herunder til sponsorer, virksomheder, politikere, opinionsdannere og ikke mindst medierne.
Rørbæk kommer til fondens domicil i Otto Mønstedsgade i det centrale København fra en stilling i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.
Her har hun rådgivet virksomheder og organisationer i strategisk kommunikation, PR og politisk interessevaretagelse.
Tidligere har hun bl.a. været ansat på Christiansborg først for Venstre og siden for Det Radikale Venstre, hvor hun 2006-2011 arbejdede med presse, kampagne og intern kommunikation.
Den 35-årige cand.mag. blev uddannet i medievidenskab fra Københavns Universitet i 2005.
Fondsdirektøren: Erhvervssamarbejde et omdrejningspunkt for os
”I de senere år er samarbejdet med politikere og erhvervsliv kommet til at betyde mere for BØRNEfonden. Især samarbejdet med fokus på unge i Afrika om at skabe vækst og beskæftigelse er blevet et vigtigt omdrejningspunkt for os”, siger fondsdirektør, Bolette Christensen.
“Dét kan Anna Rørbæk med sin store kommunikationsforståelse og politiske erfaring hjælpe os med at få bredt ud til vore interessenter,” lægger hun til.
BØRNEfonden arbejder for at sikre en bæredygtig fremtid for børn og lokalsamfund i Afrika ved at understøtte børn og unges udvikling og sikre sundhed og uddannelse, hedder det generelt i pressemeddelelsen tirsdag om ansættelsen.
Efter fem magre år, fem fede….
Det med at komme bredere ud til “interessenterne” er der god brug for. Sponsorerne siver væk fra BØRNEfonden – i 2014 for femte år i træk.
Siden 2009 har den store danske NGO mistet i alt 14.000 private givere, som hver måned betalte et fast beløb (p.t. 220 kr.) for at hjælpe børn i u-landene, især i verdens fattigste region – Vestafrika.
Det er en fjerdedel af sponsorerne, der er forsvundet på relativ kort tid. BØRNEfonden er således siden 2009 gået fra at have 74.558 sponsorater til 60.467 sidste år.
Det svarer nogenlunde til, at man er banket tilbage til niveauet i 2005. Derfra gik det fremad år for år og sponsorindtægterne steg med 50 procent – lige indtil 2009. Så knækkede filmen og siden er det kun gået én vej – nedad.
Alene fra 2013 til 2014 faldt indtægterne fra sponsorvilllige privatpersoner med 8,7 millioner kr., nemlig fra 167,2 mio. til 158,5 mio. På lidt længere sigt er tabet ikke overraskende ganske markant.
Oplysningerne fremgår af organisationens seneste årsrapport og regnskab for 2014, der kom ud i juni i år.
Men nu skal det være anderledes – efter fem magre år skal der komme fem fede frem til 2019, lyder det.
Se meget mere om årsberetning og årsregnskab for 2014 på
http://u-landsnyt.dk/nyhed/04-06-15/bornefonden-vil-vende-fem-ars-nedgang-til-fem-ars
“Nærmest uudtømmeligt kammer af energi”
Det vil Anna Rørbæk gøre sit til:
”Jeg glæder mig til at blive en del af en organisation, som hver dag arbejder for, at børn og unge kan få et bedre liv i nogle af verdens fattigste lande,” siger den engagerede småbørnsmor til to.
“Dér, hvor min ild bliver tændt, er at løfte en så meningsfuld opgave som at skaffe bedre kår for disse børn. Jeg har et nærmest uudtømmeligt kammer af energi i mig, når det gælder om at styrke en udviklingsorganisation som BØRNEfonden”, uddyber hun overfor Globalnyt.
Anna Rørbæk pointerer, at hun længe har haft interesse for udviklingsarbejde i de fattige nationer og fik god lejlighed til at skaffe sig yderligere kendskab til området- ikke mindst hos Det Radikale Venstre.
Privat stammer hun fra Nyborg, hvor hun blev færdig som matematisk student fra den gamle færgebys gymnasium i 1999 og flyttede til København samme år.
Hun bor i dag på Amager med sin samlever. Parret har en pige på seks og en dreng på tre.
Afløser Gerhard Dall
Anna Rørbæk afløser pr. 1. januar den erfarne og kendte journalist, Gerhard Dall, som kommunikationschef.
Han forlader dog ikke BØRNEfonden, men har som snart 64-årig (i maj 2016) ønsket at trappe ned og vil fra årsskiftet være ansat tre dage om ugen.
“Det har været mange år med lange dage i mit journalistliv, men jeg vil gerne fortsat gøre nytte her og har fået en aftale med vores direktør om at kunne køre videre på den her måde”, siger han tirsdag til Globalnyt.
“Så det bliver alt i alt en lille offensiv på kommunikationsfronten”, bemærker han.
Mere om forgængeren på
http://u-landsnyt.dk/navnenyt/nyt-job/b-rnefonden-f-r-garvet-journalist-som-kommunikatio
BØRNEfondens pressekonsulent siden 1. oktober i fjor, Rasmus Holm Thomsen, fortsætter i jobbet. Mere om ham på
http://u-landsnyt.dk/navnenyt/nyt-job/ny-presser-dgiver-til-b-rnefonden