Der er netop kommet 2 nye ansigter i Max Havelaars bestyrelse. Det er tidl. varechef i Irma, Sven Nissen, og virksomhedskonsulent, Pernille Hansen.
Max Havelaars bestyrelse består af en blanding af folk med baggrund i hjælpe- og miljøorganisationer samt folk fra detailbranche og erhvervsliv. De 2 nye hører til sidste kategori og er tiltrådt henholdsvis 1. januar 2006 og 1. december 2005.
Sven Nissen er 62 og startede i 1968 som købmandslærling i Irma. Han har igennem knap 40 år arbejdet sig op til poster som chef for forskellige afdelinger, senest som varechef og senior vareplanlægger.
Som privatperson har Sven Nissen rejst meget i Afrika, og spørger man ham om hvorfor han er interesseret i at arbejde i Max Havelaars bestyrelse lyder svaret:
– Det er vigtigt, at natur og mennesker har det godt. Som indkøber har jeg altid lagt vægt på de moralske aspekter.
Sven Nissen har arbejdet meget med kaffe, og det var da også i den forbindelse at han først stødte på Max Havelaar-konceptet. Han ser lyst på Fairtrades fremtid.
– Økologien var det første område til at vokse, men man kan se at Max Havelaar nu også bliver stærkere og stærkere. Udbuddet bliver større, og kundernes interesse vokser, anfører han.
Pernille Hansen er 44 og arbejder til dagligt i Jyske Bank. Hun har indtil for nyligt arbejdet som virksomhedskonsulent i Brøndby Kommune, hvor hun har haft ansvar for projekter, der skal øge mulighederne for særligt udsatte unge.
Hun har altid krydret sit arbejde med frivilligt humanitært og socialt arbejde. Nu lægges en del af hendes energi i arbejdet for fair handel.
– Max Havelaar er en organisation med en utrolig vigtig sag, og jeg glæder mig meget til at kunne bidrage. Jeg har et stærkt engagement i sagen og kan bidrage med stor erfaring i organisering af projekter og frivilligt arbejde, siger hun og lægger til:
– For mig at se handler hele fair trade tankegangen om at bidrage til udvikling af 3. Verdens lande på en måde som skaber mest mulig perspektiv og ligeværdighed.
Også Pernille Hansen spår Max Havelaar en lys fremtid:
”Som forbrugere har vi en moralsk forpligtelse til at udnytte vores købekraft på en velovervejet måde, og jeg tror at Max Havelaar har et kæmpepotentiale, da kendskabet blandt danske forbrugere generelt kan blive meget større.”