Rasmus Helveg P. søger nye græsgange

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Rasmus Helveg Petersen har forladt det danske u-landsmiljø for at tiltræde en stillling i firmaet Rostra Kommunikation A/S.

Den 38-årige mediearbejder har fundet det “på tide at søge nye udfordringer indenfor professionel kommunikation. Jeg er jo journalist af uddannelse”, som han siger.

I Rostra Kommunikation A/S på Nikolaj Plads i det indre Købenavn skal han levere kommunikationsarbejde og eventuelt Public Affair arbejde til kunder.

Rasmus Helveg Petersen nåede at være 7 år i Folkekirkens Nødhjælp som kampagne- og informationsmedarbejder og politisk rådgiver. Han virkede under 3 generalsekretærer, helt fra før regeringsskiftet i november 2001.

Før da var han i praktik på Berlingske Tidenden under uddannelsen som journalist, som han blev færdig med i juni 1993. Han var siden skrivende journalist på Skive Folkeblad/Holbæk Amts Venstreblads fælles Christiansborg-redaktion, på dagbladet Information og Jyllands-Posten samt 5 år i Folketingets EU-oplysning.

VK-regeringens milliardbesparelser på u-landshjælpen fra 2002 dominerede dagsordenen for hans virke i Nødhjælpen, herunder arbejdet med den meget omtalte sag om “Høns i Malawi”, hvor fattige landsbykvinder pludselig stod uden Danida-midler til hønsehold, fordi Malawi blev fjernet fra programlande-listen med et pennestrøg.

Han har også arbejdet med at opbygge den folkelige forankring af bistanden. Hans sidste opgave var at medvirke til at sætte kampagnen “Giv en Ged” (som Julegave) i søen – og i øvrigt sørge for at hønsedamerne i Malawi snart får sig en ged.

Indimellem har der været tid til politiske aktiviter indenfor Det Radikale Venstre, hvor han – forgæves – søgte opstilling som folketingskandidat før sidste valg.

Hans stilling som rådgiver/kampagnekonsulent er nu bl.a. opslået her på Stillingsbørsen i u-landsnyt.

Den udvalgte bliver en del af Nødhjælpens kampagnegruppe, der består af 6 ansatte og en række frivillige. Ca. 30 procent af tiden anvendes som rådgiver/sparringspartner for generalsekretæren.