Ny forstander på Den Internationale Højskole

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Skolerådet for Den Internationale Højskole i Helsingør udpegede søndag Søren Launbjerg til ny forstander for den historiske skole med virkning fra 1. januar 2009, skriver Helsingør Dagblad mandag.

48-årige Launbjerg har været lærer på skolen de seneste 5 år og er i øvrigt kendt for sine musikalske engagementer. Dels som idemand til sanggruppen “Læderhalsene”, dels som sanger og skuespiller i flere musicals.

– Jeg er glad og stolt over at få mulighed for at stå i spidsen for en højskole, der i så høj grad giver unge fra hele verden en livsændrende oplevelse og en ny dimension i deres tilværelse, siger Søren Launbjerg til avisen og lægger til:

– Der er i dag mindst lige så meget brug for Den Internationale Højskole, som efter Første Verdenskrig, da den blev oprettet. Større kendskab til andre mennesker og kulturer giver større respekt.

– Det er der brug for, både i den globaliserede verden, men også indenfor vore egne grænser, understreger han.

Søren Launbjerg er gift med Anne Birgitte Aarenstrup. Parret har sønnerne Malte, Tobias og Lukas og bor i Espergærde syd for Helsingør.

I opslaget om en ny forstander, som bl.a. blev bragt på u-landsnyts Stillingsbørs, hed det bl.a.

Den internationale Højskole søger en engageret, lyttende, idérig, visionær og fremsynet forstander.

Den internationale Højskole har en særlig placering i den danske folkeoplysning. Indenfor den Grundtvig Koldske højskoletradition har det centrale for skolens arbejde, siden skolens grundlæggelse i 1921, været den mellemfolkelige og grænseoverskridende indsats.

Længe før ”globalisering” blev hverdagskost har Den internationale Højskole været optaget af, hvordan skolen kunne give eleverne bedre forudsætninger for ikke blot at forstå – men også få konkret udbytte af – de mangfoldige muligheder, som et internationalt udsyn giver.

Skolens internationale elev- og lærersammensætning giver helt særlige muligheder og pædagogiske udfordringer i et mini-samfund, hvor folk fra hele verden i en afgrænset periode bor, studerer og arbejder sammen for fred, bæredygtig udvikling og international forståelse.

Forstanderen er skolens ansigt udadtil, og hans/hendes langsigtede opgave er – sammen med skolens ansatte og besluttende organer – at videreudvikle og forny Den Internationale Højskoles vision og profil, byggende på respekt for de grundlæggende værdier skolen traditionelt har stået for.

Den kommende leder skal i kraft af et visionært udsyn, kompetence og personlighed være i stand til at inspirere og lede arbejdet med at fastsætte troværdige pædagogiske og faglige mål samtidig med, at vedkommende kan udnytte og bygge videre på den dynamik og de forskellige synspunkter, der er en del af et demokratisk højskolemiljø.

Forstanderen har det overordnede pædagogiske og administrative ansvar for skolen. Pædagogisk erfaring, ledelsesmæssige kompetencer, engagement og indsigt i arbejdet på en undervisningsinstitution i konstant udvikling er nødvendigt.

Formidlingsevne og ledelseserfaring, gode samarbejdsevner, erfaring fra arbejde i et multikulturelt og internationalt miljø samt solid økonomisk og administrativ kompetence og erfaring er ligeledes påkrævet hos en leder, der skal være istand til at lede en skole i stadig udvikling med mange, meget forskellige, bolde i luften på en gang.

Den kommende forstander skal have indsigt i og erfaring fra internationalt arbejde, enten fra arbejde i udlandet eller fra danske NGOer eller organisationer, der arbejder internationalt med f.eks. globalisering, udviklings- eller fredsspørgsmål. Kendskab til højskoleverdenen er en fordel.

Skolens elev- og lærergruppe samt ansatte er international med mange nationaliteter repræsenteret, og den kommende forstander skal være istand til at arbejde i et internationalt miljø, hvor undervisningstilbud er under stadig udvikling, men for øjeblikket bl.a. omfatter international politik, regionale studier, konfliktløsning, kommunikation, sprogundervisning samt kreative og kulturelle fagtilbud.

Den nye forstander tiltræder i en periode, hvor skolen står overfor nye udfordringer. Der skal ansættes flere nye lærere, og skolens kommende undervisningsforløb og indhold skal fastlægges.

Evne til nytænkning, til at komme med visioner og få dem gennemført samt evnen til at lede og inspirere, så alle kommer med i et samarbejde i såvel skolens nære som mere forgrenede miljø er derfor vigtige kvaliteter ved besættelsen af stillingen.

Evne til at kommunikere og samarbejde med skolens ansatte, skoleråd, bestyrelse, danske myndigheder og lokalsamfundet såvel som andre samarbejdspartnere, er vigtige kompetencer ved besættelsen af stillingen.

Skolens undervisningssprog er engelsk, og ansøgere til stillingen skal beherske engelsk og dansk flydende i såvel tale som skrift.

Skolen havde i 2007 et årselevtal på 67,8 og et overskud på 292.000 kr.

Der er bopælspligt på skolen. Tiltrædelse 1.januar 2009.

Læs mere på www.ipc.dk