Nye kommunikationschefer hos 2 store aktører

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

2 store aktører i dansk bistand – konsulentfirmaet Rambøll Danmark og Dansk Røde Kors – fik begge nye kommunikationschefer pr. 1. september 2008.

I Rambøll Danmark er Morten Peick udnævnt til leder af kommunikationsafdelingen og ansvarlig for kommunikationsfunktionen og afløser Birgitte Koch Jacobsen, der er tiltrådt som koncern kommunikationschef i Rambøll Gruppen.

Morten Peick (35) er uddannet cand. phil. i litteraturhistorie og har været ansat i Rambøll Danmarks kommunikationsafdeling i godt 4 år – senest som chefrådgiver.

I sin tid i Rambøll har han været med til at udvikle kommunikationsområdet og har været drivende kraft på en række kommunikationsstrategiske områder, herunder, klima og innovation. Udviklingen af Rambølls relationer til medierne er et andet område, hvor Morten Peick har ydet en stor indsats, hedder det.

Han har tlf. 45 98 60 65, e-mai [email protected], se også www.ramboll.dk

I Dansk Røde Kors hedder den nytiltrådte kommunikationschef Tina Donnerborg, der kommer fra et job som forretningsudviklingschef hos Dansk Industri (DI), en stilling hun har haft siden februar 2007. Hun har været hos DI i de sidste 15 år i forskellige stillinger, bl.a. som kommunikationschef (1995-2005).

Redaktionen af Dansk Kommunikations Forenings website har stillet “5 hurtige” spørgsmål til Tina Donnerborg om udfordringerne i hendes nye job, og hvad hun har med sig i bagagen.

Hvad er de største kommunikationsmæssige udfordringer, Dansk Røde Kors står overfor?

– Dansk Røde Kors har for nylig fået en ny og ung generalsekretær (Anders Ladekarl, som tiltrådte posten den 1. marts). De største kommunikationsmæssige udfordringer bliver at afspejle hans linje og bygge kommunikationen op omkring den.

Hvad bliver dine vigtigste opgaver som kommunikationschef i Dansk Røde Kors?

– Først og fremmest bliver det at få teamet til at spille sammen, såvel i kommunikationsafdelingen som i ledelsen og andre steder i organisationen. Kommunikationsafdelingen består jo både af folk, der arbejder med kommunikation, presse, web, fundraising osv.
– Jeg kommer til at være ansvarlig for at gennemføre den kommunikationsstrategi, der er formuleret i forbindelse med den nye generalsekretærs tiltrædelse og at holde trådene sammen.

Du kommer fra et job som forretningsudviklingschef i DI. Hvad kan du tage med dig fra den stilling til dit nye job?

– Masser af knowhow vedrørende ledelse, og hvordan man kan gøre sit produkt mere handelsrettet. Det kan bruges i enhver organisation, også en nødhjælpsorganisation. Desuden har mine mange år i DI betydet, at jeg har et kæmpe netværk, som jeg kan trække på.

Hvor vigtigt er netværk for en kommunikationschef? Hvorfor?

– Netværk er ekstremt vigtigt, for når man arbejder i en virksomhed, bliver man nemt farvet, og man bliver en så integreret del af organisationen, at det kan være svært at kigge ud.
– Derfor er det vigtigt at mødes med andre og få ny inspiration og se tingene fra nye vinkler. At få hjælp til at se organisationen udefra, så man kan udvikle sig, frem for at stå stille.

Umiddelbart er DI og Dansk Røde Kors 2 organisationer, der har et vidt forskelligt mål. Hvordan bliver skiftet fra en handelsorienteret industriorganisation til en nødhjælpsorganisation?

– Jeg har været super glad for at arbejde i DI både med virksomheder og iværksættere. På den måde er der ikke så stor forskel på de 2 organisationer. I mit nye job kommer jeg også til at arbejde med ildsjæle, men jeg kommer til at hjælpe på en ny måde.
– Såvel i DI som i Dansk Røde Kors kommer jeg til at arbejde for og med enormt engagerede mennesker, og det er næsten det vigtigste, anfører hun.