Jernbanemand fylder 70

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Fhv. direktør og civilingeniør Verner Adelkvist, Allerød, fylder 80 torsdag den 20. maj 2010.

Fødselaren gennemførte en lang karriere i DSBs maskinafdeling, hvor han endte med at blive direktør, før han i 1987 blev teknisk direktør i DanRail Consult.

Det var et firma, der blev oprettet af DSB sammen med et par store ingeniørforetagender for at markedsføre jernbaneteknisk know-how over alt i verden.

I denne periode opholdt han sig et år i Tanzania og i kortere perioder i Uganda, Zimbabwe og Mozambique. Det var i Tanzania, at Danida støttede et stort færgeri-projekt på Victoria-søen og DSB lagde billet ind på at blive operatør, men fik nej.

Jernbanevæsnet blev i det hele taget stedmoderligt behandlet af de vestlige bistandsydere, som i stedet satsede på vejtransport. Således er Tanzanias jernbaner, som tyskerne byggede i begyndelsen af forrige århundrede, smalsporede den dag i dag. Eneste undtagelse er den store Tanzam-bane fra Dar es Salaam til Zambia – som kineserne anlagde og betalte i 1970erne. Vesten ville ikke.

Verner Adelkvist var i en periode udsendt som rådgiver for Verdensbanken i Asien vedr. værkstedsrationalisering ved de indiske statsbaner (verdens største arbejdsgiver), samt rådgiver i Den asiatiske Udviklingsbank i Manila.

Andre opgaver førte ham til Taiwan og Thailand. Han gik på pension i 1992, men har fortsat været aktiv på flere felter og gennemførte således en bachelor i litteraturvidenskab i 1998.

I dag kan den bedagede jernbanemand så glæde sig over, at 2 af verdens største og mest fremgangsrige u-lande – Indien og Kina – satser massivt på at udbygge deres jernbaner med mange nye strækninger som led i forbedringer af infrastrukturen.