Dansker første UNICEF-chef for strategisk kommunikation

Forfatter billede

I sidste uge koordinerede Katja Iversen lanceringen af FN’s nye mødredødelighedstal og kunne give verden den gode nyhed, at antallet af kvinder, der dør i graviditet og fødsel, er halveret.

I denne uge bliver det offentliggjort, at den 42-årige journalist efter fem år hos FN’s Befolkningsfond (UNFPA) som presserådgiver og kampagnekoordinator på alle emner relateret til reproduktiv sundhed og 2015 Målene skifter kvinderne ud med børn.

D. 4. juni 2012 indtager hun den nyoprettede stilling som “Chief of Strategic Communication and Public Advocacy” hos UNICEF i New York, hvor hun skal opbygge en ny afdeling fokuseret på langsigtet, politisk og strategisk kommunikation.

”Jeg er super stolt og glad og spændt og nervøs – og alle de andre følelser, der kommer med et stort jobskifte og så stor en udfordring. Det er så vidt jeg ved første gang en FN organisation i den grad sætter fokus på strategisk kommunikation, og forventningerne er ikke små,” fortæller Katja Iversen til U-landsnyt.dk

Som noget af det første skal hun være med til at gennemføre en større global kampagne fokuseret på børns sundhed og overlevelse, en kampagne, som UNICEF Danmark er en del af.

”Selv om der har været fremskridt, dør 21.000 børn under fem år stadig hver eneste dag af årsager, som kan forebygges. Det er bare ikke OK, når vi har den viden og kender de midler, der skal til for at forhindre det”, siger hun og tilføjer:

“Alle børn har ret til at overleve, udvikle sig, blive hørt og få et godt liv – uanset hvem de er og hvor de bor. Hvis jeg kan være med samle støtte og råbe regeringerne og statsledere i verden op, så de holder de løfter, de har givet, har jeg da gjort mit til at gøre verden til et bedre sted”.

Nogle af de andre opgaver Katja Iversen og hendes team skal tage livtag med er
* udvikling af kommunikations-’værktøjskasser’ på alle organisationens centrale områder,
* koordinering af UNICEF’s budskaber,
* opbygning af kommunikationspartnerskaber med tænketanke og andre organisationer, samt
* diskussionen om, hvordan børn og unges sundhed og rettigheder bedst inkluderes i det udviklingsparadigme, der skal komme efter 2015 Målene.

“Børn og unge er ikke kun klodens fremtid, de er også vores nutid, og de skal involveres i de store diskussioner. Det er ikke en nem opgave, men det er nødvendigt, og jeg glæder mig til at være en del af det!”, anfører hun.

I Danmark kendes Katja Iversen fra sit kommunikations- og kampagnearbejde hos bl.a. Operation Dagsværk, Mellemfolkeligt Samvirke, U-landsorganisationen IBIS, Folkekirkens Nødhjælp og Sex & Samfund.

Hun har også undervist i strategisk kommunikation på Danmarks Journalisthøjskole, arbejdet hos FNs Fødevare- og Landbrugs-organisation (FAO) i Rom og haft sit eget kommunikationsfirma.

Inden hun starter i sit nye job, skal hun en tur hjem i kolonihaven på Amager og trække vejret.

Se også
http://www.u-landsnyt.dk/navnenyt/nyt-job/forkaemper-gode-sager-runder-de-40