Sang om børns rettigheder får dobbeltplatin – overskud til UNICEF

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Gruppen Alex og Nik & Jay har fået dobbeltplatin for sangen ”Hvad nu hvis”, som blev lanceret ved Børnekonventionens 18-års fødselsdag i november sidste år.

De 30.000 downloads af sangen betyder mindst 150.000 kroner til UNICEFs hjælpearbejde, skriver UNICEF Danmark i en pressemeddelelse mandag.

Hele overskuddet fra sangen går til UNICEF, men det er ikke kun her, man glæder sig over det gode salgsresultat:

– Jeg har arbejdet med børn som pædagogmedhjælper i mange år, men det er vildt at kunne få lov at støtte på sådan en gennemført måde, siger Alex, der med ”Hvad nu hvis” har fået dobbeltplatin for første gang.

– Jeg håber, at jeg har hjulpet nogle børn i skole ved hjælp af denne sang, siger han og tilføjer et ønske om, at nogle af pengene også kan blive brugt til legetøj.

Ikke den store taler

Det er Nik & Jay, som sammen med resten af Nexus-teamet Jon og Jules har skrevet ”Hvad nu hvis”. Tidligt i processen blev de klar over, at det var Alex, som skulle synge sangen. De kan også hurtigt blive enige med Alex om, hvad pengene burde gå til.

– Tænk hvis man kan bygge en brønd eller en skole for de her penge – det er fantastisk, siger Nik. Jay fortæller, at en sang er den bedste måde, han kan støtte en god sag på: – Jeg er ikke god til at holde tale, men her kunne jeg få lov at skrive en sang i stedet og samtidig gøre en forskel.

Et langtidsholdbart hit

De 2 popstjerner er ikke overraskede over, at ”Hvad nu hvis” er blevet en succes. De gik ind i projektet, fordi de synes, børns rettigheder er så vigtigt og overordnet et emne, at det var muligt at skrive en god sang, som kunne leve længere end bare i tiden lige efter Børnekonventionens fødselsdag.

– Jeg hørte faktisk nummeret i radioen i dag. Det er fedt, at det har levet i så lang tid. Folk vil stadig gerne have det og nyder at hjælpe – selvom det er i det små – ved at downloade nummeret. Det føles bare godt, siger Nik.

”Hvad nu hvis” har ligget nummer ét på DR’s Boogie-liste og nummer 2 på Tjek-listen. Desuden har den befundet sig 18 uger på den officielle singlehitliste.

Trist, at der er behov for en Børnekonvention

Hverken Nik eller Jay kendte ret meget til Børnekonventionen, før de gik med til at være en del af ”Hvad nu hvis” projektet, men nu kender de budskaberne. Samtidig fortæller Nik, at han også er begyndt at tænke mere på børns vilkår ude i verden, efter at han selv er blevet far:

– Det er forfærdeligt, at der skal være en Børnekonvention, hvor der står, at alle børn har ret til at lege og have et godt liv. Tænk, at der overhovedet er brug for at skrive sådan noget ned.

Alex tilføjer: – Jeg kendte ikke så meget til børns rettigheder før. Det har altid været en selvfølge for mig, at børn skal have det dejligt.

Flere børn kender deres rettigheder

”Hvad nu hvis” er et unikt samarbejde mellem UNICEF, Nexus og DR, som har lavet musikvideoen til sangen. Og der er ikke kun kommet penge til UNICEFs arbejde ud af projektet:

– Det er UNICEFs opgave at give danske børn kendskab til deres rettigheder. Kun 30 procent af børnene i Danmark kender til Børnekonventionen, men ved hjælp af “Hvad nu hvis” har vi kunnet nå ud til endnu flere, og kan mærke, at vi får mange flere henvendelser fra børn, som gerne vil vide mere om Børnekonventionen. Det er vi meget glade for, anfører UNICEFs børne- og ungdomschef Anne Mette Friis.

Yderligere oplysninger hos Maria Søgård Jørgensen, tlf. 38 27 38 41, e-mail:[email protected]