RUC: Hjælpeorganisationer får ny energi med oplevelsesledelse

Forfatter billede

Master i oplevelsesledelse på Roskilde Universitet er søgt af ledere fra et stigende antal organisationer, skriver Roskilde Universitet (RUC) i en pressemelding fredag.

– Det drejer sig ikke kun om at sikre sig større markedsandele, men også i at nytænke det budskab, man samles om, siger uddannelsesleder Jens Friis Jensen. Han fremhæver danskernes milliardstore bidrag til de sager, der inddrager dem følelsesmæssigt.

Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitet har nu haft 4 studerende med baggrund i hjælpeorganisationer – Læger uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke, Dansk Flygtningehjælp og Kræftens bekæmpelse.

Med den stigende fokus på private donationer til de velgørende organisationer – i 2008 løb det op i 3,7 milliarder kr. og 250 millioner mere end året før – venter uddannelsesleder Jens Friis Jensen, at der vil komme endnu mere fokus på ”den ny energi, som oplevelsesledelse kan tilføre de toneangivende hjælpeorganisationer”.

– Ved at anvende den problem-orienterede læringstilgang og selv lade de studerende finde vejen til en løsning giver uddannelsen baggrund for innovativ ledelse, samtidig med, at indsigten i oplevelsesøkonomi giver indsigt i skabelse af bundlinjerettede resultater, forklarer han og lægger til:

– I tilknytning til hjælpeorganisationer er der typisk 2 slags kunder med organisationen som det formidlende led: den ene type kunde er giveren, hvor ydelsen ikke primært drejer sig om, hvad ydelsen gør eller kan – men om hvilke følelser, der opstår i tilknytning til ydelsen, altså den følelsesmæssige nytteværdi. For modtageren er det ofte anderledes.

– Det vil for denne kunde oftest dreje sig om at forbedre en tilstand, hvad enten det er akut lægehjælp, kræftforskning, en vedvarende socialt rettet indsats eller ren nødhjælp. Det er i dette kaos mellem giver og modtager, at der skal skabes en meningsfyldt forståelse og sommetider også dialog, siger Jens Friis Jensen.

Han fremhæver, at blandingen af organisationer og virksomheder på uddannelsen er en fordel for de masterstuderende, fordi summen af meget forskellig viden er større end på de fleste mere kommercielt rettede uddannelser.

– Det giver dermed også større mulighed for en meget varieret og spændende diskussion mellem teori og praksis, hvilket i sidste ende er med til at øge den akademiske indsigt, anfører han.

Styrker fundraising

Lysten til at kombinere mange års erhvervserfaring med en akademisk uddannelse var årsagen til at Jens Engedal, kommunikationsleder i Dansk Flygtningehjælp, valgte at tage Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitet.

– Jeg har fået en bedre forståelse af den moderne forbruger. Oplevelser spiller en større og større rolle i samfundet og markedet. De har betydning for de valg, vi træffer som mennesker og som forbrugere, siger han og uddyber:

– Oplevelser gennem nye medier skal bringe giver og modtager af hjælpen tættere sammen og styrke fundraising i Dansk Flygtningehjælp. Ved at bruge mobiltelefonen som medie i fundraising kan bidragydere både betale over mobilen og følge udviklingen via fotos og små film af de mennesker, de hjælper. Det giver en oplevelse, der skaber engagement hos giveren og en følelse af at være med til at gøre en forskel.

– Oplevelsessamfundet stiller store krav til organisationernes evne til at læse og forstå tidens trends. Master i Oplevelsesledelse har givet mig teoretiske og praktiske værktøjer, så jeg i dag går mere systematisk til værks, når jeg arbejder med strategi og innovation, fremhæver Jens Engedal.

Det værdibaserede engagement

– Jeg startede på Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitet i forbindelse med Kræftens Bekæmpelses beslutning om at iværksætte den amerikansk funderede fundraising-oplevelsesevent ”Stafet for livet”. Jeg ville gerne være klædt ordentligt på til at udføre et succesfuldt design af eventen, siger Finn Christensen, projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

– Uddannelsen gav mig indsigt i, hvad en vellykket oplevelsesevent skal indeholde. Derfor blev designet af stafetten bedre og mere mangfoldig i forhold til oplevelseskompasset, der indeholder fysiske udfordringer, fordybelse, æstetik, læring og interaktion, fortæller han.

– Meget af det jeg lærte, har jeg kunnet overføre til arbejdslivet. Jeg er blevet mere opmærksom på, hvordan vi i Kræftens Bekæmpelse kan skabe værdibaseret engagement hos medarbejderne. Vi holder flere gruppemøder, hvor vi får italesat, hvad der giver mening for den enkelte og hvordan medarbejderen oplever, at han eller hun gør en forskel, beretter Finn Christensen.

Yderligere oplysninger hos uddannelsesleder Jens Friis Jensen, mobil
28 87 00 71 og e-mail:[email protected] – web: www.ruc.dk/mol