Nødhjælpen laver fælles logo med buy aid – stærk afstandtagen i kommentar fra u-landsnyt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Folkekirkens Nødhjælp og virksomheden buy aid udbygger samarbejdet.

Et fælles logo skal styrke samarbejdets profil til gavn for både Folkekirkens Nødhjælp, buy aid og kunderne, hedder det på Nødhjælpens website.

Når man støtter et godt produkt, vil man gerne vise det! Det gælder også for de mange små og mellemstore virksomheder, der køber kaffe, vand og chokolade fra buy aid, der donerer 10 procent af omsætningen til Folkekirkens Nødhjælp.

Derfor kan købere af buy aid produkter nu vise deres humanitære holdning overfor kunder og samarbejdspartnere med et særligt logo, som de modtager både som klistermærker og webbanner til deres eventuelle hjemmeside.

– Vi har gjort den positive erfaring, at nogle virksomheder, der har købt buy aid produkter, gerne vil kunne downloade vores logo. Det nye dobbelt-logo styrker relationen mellem buy aid, Folkekirkens Nødhjælp og virksomheden – og vi håber at kunne glæde rigtig mange med tilbuddet, siger chef for Erhvervssamarbejde i Folkekirkens Nødhjælp, Anne-Mette Nielsen.

KOMMENTAR af Jesper Søe
Redaktionen af u-landsnyt.dk

Et af de mange tankevækkende kritikpunkter, der gennem tiden har været fremført mod buy aid er, at det ofte er meget svært for forbrugerne at se eller vide, hvor stor en del af pengene, der rent faktisk går til et velgørende formål, når virksomheden sælger sine produkter – ofte ved aggressivt telefonsalg og til priser i den dyre ende.

Det nye logo, eller bomærke, som vi af tekniske grunde ikke kan gengive her, viser dels buy aids mærke, dels Nødhjælpens mærke og så står der: Vi køber buy aid produkter og støtter Folkekirkens Nødhjælp.

Ikke et ord om, at det er kun er 10 procent af salget, der går til den store humanitære organisation, mens resten havner hos buy aid. Logoet bekræfter blot det angribelige i dette samarbejde: Det er svært, for ikke at sige umuligt, for den almindelige forbruger at vide, hvem der får hvad, da det ganske enkelt ikke står der.

Man kunne så spørge: Hvorfor ikke? Der er jo rigeligt plads til at skrive, at det drejer sig om 10 procent. Måske ville det hæmme salget, det er jo ikke udelukket.

Uanset hvad er det under al kritik, at en stor anerkendt organisation i u-landsmiljøet lader sig spænde for et kommercielt firmas salgsvogn, ja kan finde på noget som helst i den retning.

Og så har vi ikke engang taget stilling til samarbejdet som sådan. Det samarbejde, Nødhjælpen som den eneste større bistandsorganisation herhjemme, har involveret sig i. Tidligere var også Red Barnet med, men har – klogeligt – afbrudt forbindelsen.

Tilbage i Danmark er udover Nødhjælpen kun Børnecancerfonden og Foreningen for Grønlandske Børn. Nødhjælpen er således eneste betydende kunde i kurven, hvorfor organisationen naturligvis er guld værd for buy aid. Uden Nødhjælpen er der ikke meget tilbage af firmaets aktivitet på dansk grund.

Folkekirkens Nødhjælp har tilmed for nylig valgt at forlænge samarbejdet og fik i samme moment en check fra buy aid på 2,7 mio. kr. som støtte gennem 2 år.

Penge, den dygtige og velpolstrede organisation på Nørregade i København udmærket kunne have skaffet på anden og renere vis. Både via private bidragydere og fra erhvervsstøtter, i sidste tilfælde gennem sponsering. Folkekirkens Nødhjælp har nemlig slet ikke i samme grad brug for buy aid, som buy aid har for Folkekirkens Nødhjælp.

I stedet har man valgt ikke blot at fortsætte, men også udbygge samarbejdet med en virksomhed, der ifølge alle kendetegn befinder sig ude i gråzonen mellem velgørenhed og cool cash.

Det er tankevækkende, at stifterne af buy aid, Knud Mogensen og Michael Meurs-Gerken, havde erfaring fra call center branchen, da de tog skridtet og grundlagde det nye foretagende.

De er også eneejere – og sidder begge med i selvsamme virksomheds bestyrelse. Så man må sige, de har hånd i hanke med tingene i det flotte domicil i København.

Med andre ord: 2 enkeltpersoner ejer i sidste instans hele biksen og dens værdier og de sidder samtidig og kontrollerer sig selv i dens bestyrelse. Er det god og moderne erhvervsskik eller -etik? Næppe.

Som de selv skriver på deres website er “buy aid i dag en velkonsolideret virksomhed”. Ikke så mærkeligt med de penge, der tilsyneladende genereres.

Det er i mange henseender ubegribeligt, at netop Folkekirkens Nødhjælp kaster sig i favnen på de herrer. En organisation med tradition for ordentlighed og redelighed.

Men det kan jo være, nogle på Nørregade har set noget ingen anden større velgørende organisation har set herhjemme..

Rådet herfra kan kun være: Afbryd samarbejdet, pengene til det vigtige arbejde i u-landene kan og bør skaffes til veje uden at bevæge sig ind i sådanne gråzoner og derved så helt unødvendig tvivl om Nødhjælpens renfærdighed og gode hensigter.

Jesper Søe

Redaktør af u-landsnyt.dk