Redaktionen af u-landsnyt v. Jesper Søe har tirsdag modtaget følgende mail fra Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær
Af Henrik Stubkjær
På foranledning af den interesse, der har været omkring Folkekirkens Nødhjælps samarbejde med buy aid og senest af din henvendelse til mig den 24. maj, har vi drøftet hele vores samarbejdsaftale med buy aid.
Vi har som udgangspunkt ikke følt det naturligt, at der på det fælles logo skulle angives størrelsen af støtten til FKN. Mig bekendt er det ikke set tidligere, at firmaer, som via en sponsoraftale får ret til at bruge et logo fra en humanitær organisation, i sammenhæng med dette logo anfører størrelsen på sponsoratet.
Det er heller ikke en praksis, vi ønsker at indfører som krav for fremtidige sponsoraftaler. Man kunne således fint forestille sig, at vi i fremtidien vil indgå en sponsoraftale, hvor størrelsen ikke vil blive offentliggjort – nøjagtig som det er tilfældet med flere aftaler hos andre humanitære organisationer.
I tilfældet med samarbejdet med buy aid er størrelsen af støtten til Folkekirkens Nødhjælp offentlig kendt både via vores hjemmeside og via de fakturaer, som sendes til de virksomheder, der køber kaffe og chokolade hos buy aid.
For at der ikke skal være nogen tvivl om, at både Folkekirkens Nødhjælp og buy aid ønsker at spille med helt åbne kort, har vi derfor valgt, at vi i fremtiden sammen med logoet vil anføre, at virksomheder, som har købt varer, der støtter Folkekirkens Nødhjælp via buy aid, har støttet med 10 procent.
Første oplag af logoerne er som bekendt trykt og er ved at blive uddelt. Når dette oplag er brugt, vil der blive trykt nye logoer med anførslen af de 10 procent.
Mailen fra u-landsnyt.dk pr. 24.05.07 lød som følger:
Kære Henrik Stubkjær
generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
På baggrund af dit svar i u-landsnyt primo maj ang. det nye dobbelt logo mellem FKN og Buy aid, hvor der står “vi køber buy aid produkter og støtter Folkekirkens Nødhjælp” vil jeg tillade mig at bede dig give lyd, når jeres overvejelser desangående er afsluttet, idet det må vurderes at have interesse for resten af u-landsmiljøet og faktisk også en del andre, som henvendelser her til redaktionen har vist.
Du skriver bl.a.:
“Når en sælger ringer op fra buy aid oplyser han eller hun altid, at 10 procent af omsætningen går til Folkekirkens Nødhjælp. På den faktura, der følger med varen, er det specificeret. På buy aids hjemmeside fremgår det på forsiden, at 10 pct. går til NGOerne, ligesom det fremgår af alt materiale fra os omkring vores aftale med buy aid (på hjemmesiden og trykte materialer), at vi får 10 pct.
Om det også skal fremgå af logoet, vil vi overveje”.
Flere har overfor redaktionen påpeget det modstridende i, at de 10 procent skal stå alle steder – bare ikke på logoet. Som en (bramfrit) skrev: “Hvordan kan det være, at det med de 10 procent skal siges i tide og utide, når de kan gå og hænge klistermærker op, hvor der ikke står en disse om det?”
Imødeser dit svar, når I har overvejet færdigt.
Jesper Søe
Se også telegrammet “Buy aid: Burde U-landsnyt hedde U-sagligt nyt? – svar fra redaktionen”, dato 13.05.07, under Dansk bistand