Danida har bevilget et ”opstartsbeløb” til Kønsnetværkets aktiviteter til udgangen af 2006, og netværket har derfor besluttet at iværksætte en undersøgelse af medlemsorganisationernes erfaringer, kompetencer og behov på køn- og ligestillingsområdet.
Bag netværket står 16 medlemsorganisationer og indtil videre har ca. 30 repræsentanter fra NGO-verdenen, forskningen og konsulentbranchen været involveret i netværkets aktiviteter. Netværket har eksisteret på mere uformel basis siden 2001.
Kønsnetværket har per 1. oktober 2005 indsendt en ansøgning til Danida om støtte til etablering af netværket som et fagligt netværk på lige fod med de øvrige netværk og indgår nu i en ny ansøgningsrunde sammen med øvrige netværk.
Formål
Formålet med undersøgelsen er at komme med anbefalinger i henhold til nedenstående områder, således at Kønsnetværket kan styrke grundlaget for det videre arbejde og herunder fokusere og understøtte kapacitetsopbygning af medlemmerne.
Fokus for undersøgelsen er netværkets medlemmer. Desuden vil undersøgelsen også omfatte enkelte andre organisationer, som har vist interesse for netværkets arbejde, men endnu ikke er medlemmer.
Undersøgelsen skal afdække:
– medlemsorganisationernes indsats på køns- og ligestillingsområdet, herunder hvilke policies og strategier, der findes i de enkelte organisationer, hvordan gender-arbejdet er struktureret organisatorisk, positive og negative erfaringer med kønsarbejdet, barrierer for integration af køn og ligestilling i organisationernes arbejde.
– hvilke kompetencer på kønsområdet, der eksisterer blandt medlemsorganisationerne
– hvilken kapacitetsopbygning indenfor kønsområdet, herunder kurser for ledelse, kønsansvarlige, øvrige ansatte, frivillige og partnerorganisationer, der har fundet sted.
– igangværende og planlagte initiativer hos medlemsorganisationerne på køns- og ligestillingsområdet.
– medlemsorganisationernes behov for kapacitetsopbygning, dels internt i de danske organisationer (på alle niveauer), dels hos partnere i Syd.
Opgaver
Studiet skal omfatte, men ikke nødvendigvis begrænse sig til følgende opgaver:
– Undersøge hvilke policies og strategier på kønsområdet, der pt. eksisterer blandt medlemsorganisationer og herunder hvilke behov og interesser, der er på området i organisationerne blandt såvel bestyrelser, daglig ledelse, ansatte og frivillige.
– Vurdere relevansen af de planlagte aktiviteter for netværket i de næste 3 år i relation til en øget kapacitet hos/opkvalificering af medlemmerne og fremkomme med forslag til mulige justeringer. Prioriteringen af forskellige temaer og aktiviteter skal ligeledes afdækkes i henhold til hidtidige erfaringer fra netværkets arbejde og de fremtidige ønsker.
– Vurdere relevansen af de planlagte aktiviteter i relation til kapacitetsopbygningsbehov hos medlemsorganisationerne, det øvrige NGO-miljø og andre faglige netværk i Danmark.
– Vurdere netværkets aktiviteter og behovet for kapacitetsopbygning i relation til gennemførelse af Danidas Ligestillingsstrategi.
– Planlægge og facilitere en workshop for medlemsorganisationerne, hvor resultaterne af undersøgelsen diskuteres.
Arbejdsmetode
Studiet skal gennemføres i samråd med Kønsnetværkets styregruppe. Studiet gennemføres primært via interviews med de nuværende medlemsorganisationer samt 3-5 potentielle kommende medlemsorganisationer. Interviewene kan evt. suppleres med et spørgeskema til afdækning af mere kvantitative informationer.
Som afslutning på undersøgelsen skal der gennemføres en workshop med deltagelse af netværkets medlemmer for at formidle undersøgelsens resultater til brug for netværkets videre arbejde.
Opgaven og studiet vil således omfatte følgende aktiviteter:
– Indledende møde med netværkets styregruppe (eller repræsentanter fra styregruppen), hvor metode og tidsplan for undersøgelsen aftales.
– Interviews med samtlige medlemsorganisationer, samt med 3-5 potentielle medlemsorganisationer. Eventuelt suppleret med spørgeskemaundersøgelse.
– Gennemgang af relevant materiale fra Kønsnetværket, herunder referater, oplæg etc.
– Afholdelse af workshop for medlemsorganisationerne, hvor “findings” og anbefalinger præsenteres i form af oplæg og med efterfølgende gruppearbejde.
– Møde med netværkets styregruppe for at diskutere udkast til rapport og det færdige resultat.
– Udarbejdelse af rapport (max 30 sider).
Undersøgelsen gennemføres i september og oktober 2006. Der afsættes max. 40 arbejdsdage til gennemførelse af opgaven. Den endelige rapport afleveres til Kønsnetværkets styregruppe senest 10 dage efter den afsluttende workshop.
Konsulenten udarbejder forslag til metode og tidsplan for undersøgelsen senest 2 uger efter kontraktindgåelse. Denne diskuteres og godkendes endeligt på et møde med styregruppen.
Styregruppen vil være behjælpelig med gennemførelsen af opgaven, f.eks. i relation til kontakten til medlemsorganisationer, praktisk gennemførelse af workshop samt andre relevante opgaver.
Kønsnetværket, c/o Folkekirkens Nødhjælp, Nørregade 13, 1165 Kbn K, Tlf.: 33 15 28 00, Fax: 3318 7816
Yderligere oplysninger hos Birgit Ziedoy, Folkekirkens Nødhjælp, tlf. 33 15 28 00