Både Folkekirkens Nødhjælp og Dansk Røde Kors har haft god gang i salget af velgøren-hedsgaver op til Jul, skriver Berlingske Tidende tirsdag.
– Indtil videre har vi solgt omkring 8.000 gaver i år, og “Gi´ en ged” er stadig på førstepladsen, siger pressechef i Nødhjælpen, Lisbet Engbo, til Berlingske.
Organisationen har også solgt en del rissække, skolebænke og køkkenhaver, mens der ikke har været den helt store afsætning på en ny klimavenlig gave, nemlig “gi´ en ø”. Her er der afsat 400 af slagsen.
I Dansk Røde Kors siger fundraisingchef Kenneth Øhrberg, at “vi har haft den bedste julekampagne de sidste 10 år”. Omsætningen ligger på 3,5 mio. kr. Her har trækplastret især været en strikket dukke, kaldet Liv, som er solgt for 100 kr. stykket.
Også julekort, kopper fra Royal Copenhagen og bidrag fra private har været med til at skaffe omsætningen i hus, skriver Berlingske.